tisdag, juni 30, 2009

kortkort om klyftan i verkligheten

Här sitter man på gotland bland hundratals seminarier om naturgas och friskvård och undrade precis imorse över att det inte finns någon självklar samtalspunkt. Ingen stjärnsnackis, bara en massa mer eller mindre intressant/ointressant putter. De diskuterade ämnena är i allmänhet helt helt helt andra än de som diskuteras i den politiska debatt jag vanligen följer, och speglar ju de välorganiserade, välfinansierades intressen före, tja, publiken och väljarnas. (dessa kan självfallet emellanåt sammanfalla, men jag tror faktiskt inte att det gäller majoriteten av dessa evenemang).

Jag återkommer senare med en djupare rapport från det bokstavliga parallella universum som var Dick Harrisons föreläsning hos förläggareföreningen, men när jag åtevänder till datorn efter ett antal seminarier blir den almedalska centralpunkts-bristen ännu tydligare. Den stora snackisen är ju inte här, den är i Stockholm (?) eller på internet och handlar om TPB-försäljningen. Jag vet inte exakt hur jävla media-savvy Peter Brokep Sunde är, men att släppa den här nyheten just den här veckan är så roligt att jag sitter och fnittrar i pressrummet. Ni bestämmer inte över agendan längre, säger han, och fast i naturgasträsket kan jag faktiskt bara hålla med.

Inga kommentarer: