måndag, juni 22, 2009

Att sälja sin digitala själ

Bonniers säger alltså nej. Trots att det enligt Svensk Bokhandel funnits stor kritik från många författare mot det nya avtalet, där man ger bort de digitala rättigheterna på 7 år för en liten men odefinierad summa och utan att förlaget åtar sig att faktiskt göra några e-böcker, och, framförallt, utan att någon har någon direkt uppfattning om hur nämnda e-boksutgivning i såfall ska se ut, får man som Bonniers-författare alltså inte tacka nej. Jag har förklarat så bra jag kan mina invändningar, och de säger att de förstår, men att de ändå inte kan kompromissa.

It's their way or the highway.

Det gör mig väldigt väldigt ledsen. Inte för att min lojalitet mot familjen Bonnier skulle vara så värst uttalad, tvärtom ogillar jag ju både deras maktposition och de sätt de emellanåt använder den. Men jag tycker om min förläggare. Hon förstår vad jag försöker skriva. Att ha en förläggare är som att ha en blandning av terapeut och redaktör och som sådan han hon hjälpt mig att bli mycket bättre än jag klarat att vara bara av mig själv.

Their way or the highway.

Jag vet att det kan verka obstinat, herregud, skriv på de där fåniga pappren då, det är ju inte som att du skriver böcker för att tjäna pengar. Det är sant. Men jag är ju en sån där patetisk människa som tror på saker och jag råkar kunna lite mer än rätt många om det här med internet och jag kan inte lita på att ett företag som låter sig företrädas av Kristina Olinder inte kommer göra exakt samma misstag som skiv- och filmbolagen redan gjort.

Säga till kunderna att ni är idioter som förtjänar att bli lurade. Som förtjänar bisarrhöga priser och usla tjänster, som förtjänar spyware och kopieringsskydd som gör att man inte kan låna ut en bok till sin kompis. Och om ni då, efter att vi gjort allt vi kan för att behandla er så jävla illa man bara kan, övergår till de kvalitetsmässigt överlägsna olagliga produkterna tänker vi använda våra lobbyistkontakter att nedmontera det fria samhället och stämma er tills korna går hem. Vad motsvarar 24 låtar i bokvärlden, två-tre romaner? En miljon dollar i skadestånd per roman, kanske då.

Det här är inte en värld jag vill vara del av.

Jag vet att jag säljer mina ord till en Bonniertidning hela tiden, och jag skulle som sagt gärna fortsätta ge ut hos dem egentligen, men jag vet ärligen inte hur långt jag kan sträcka mig. Bonniers har som sagt inte kommit igång med sin e-bokssatsning än. Om jag säljer rättigheterna i säcken nu har jag inget att säga till om kring detaljbesluten sedan. Och om de börjar kränga min roman i digital form för 150 spänn med kopieringsskydd kommer jag se det som en personlig förolämpning. Helt bortsett från hur illa det vore för min politiska trovärdighet.

Och om jag säger ja då? Hur påverkar det min relation till mitt förlag, till min förläggare om jag känner att jag tvingats till något jag inte vill? Kommer jag ändå kunna skriva bra, kommer vi kunna samarbeta, kommer jag kunna låta bli att ställa till obehagliga scener på författarfesterna? Kommer förtroendet finnas där, det som måste finnas där för att en förlag ska vara något mer än bara ett tillverkningsindustriföretag för böcker? Jag vet inte. Jag vet inte vad jag ska göra.

21 kommentarer:

Gun Svensson sa...

Sov på saken och i morgon när du vaknar vet du vad du bör göra.

Sven Svensson sa...

Det enda du verkar ha att förlora på att ge dem fingret är en förläggare som du gillar? Visserligen låter hon som ett toppen bollplank, men hon kanske kan förmås att följa med din flytt? Annars är det ju bara nackdelar med att stanna. Och vad är det som hindrar dig från att hitta en ännu bättre förläggare? Sorry om du redan gjort den resan och testat 100 stycken innan du hittade din favorit.

Nåja för mig är valet solklart, men det är inte jag som ska leva med det sen, och jag är känd som en tjurskallig och stolt jävel.

Lycka till :)

Olof Hansen sa...

Jisses, jämför man med siter som scribd.com som pratar om 80% intäkt till författaren med icke exklusiva avtal så låter Bonniers variant som rent utnyttjande.

Lycka till med beslutandet.

tingotankar sa...

Fasiken så svårt - jag lider med dig. Du behöver ju pengar till bjäfs som mat och hyra och Bonniers har ju om inte monopol så nästintill när det gäller förlag och media.

Inget stöd från författar-facket gissar jag?

Kan du och Unni starat egen fackförening för alla skribenter med moral och etik så väl som talang?

Johan Ahlin sa...

Följ ditt hjärtas röst! Blir mest trovärdigt i ditt kall.

Leroy sa...

Lex!

Lova inte bort 7-år utan option på omförhandling varje år. Du mfl. skall så klart inte sälja bort 7-år av framtida ev. inkomster.

Leroy

Mr Profit sa...

Enligt ditt inlägg så verkar ju alla pusselbitarna finnas där framför dig. Nu är det bara att göra vad som är rätt.

Anonym sa...

Det måste bli ett stopp för detta! Det visar om något att förlagen skiter i författarnas rättigheter, fastän de påstår sig företräda dessa.

Enda alternativet är att samla en stor grupp författare som ger ut på Bonnier och tillsammans vägra. Som ensam författare står man sig slätt, men det borde bara ta några dagar av idoga telefonsamtal för att samla ihop tiotals storsäljande författare bakom ett sådant uppror.

Nemz sa...

Det låter onekligen som att du egentligen redan vet vad du borde göra, Isobel.

Vackra fåglar passar inte i bur.

Anonym sa...

Dags att lämna Bonniers för ett nytt, mer ny-teknik-vänligt förlag. Mest nytänkande måste ju Piratförlaget vara, ååååh, de utmanar ju etablissemanget. Eller vänta, de har ju blivit etablissemang som vägrar utmana det som du har problem med. Fast man hör ju på namnet att de borde buras in, eller hur?

Världen är ganska upp och ner. Sanningen är väl den att det förlag du vill ha ännu inte är bildat. De affärmodeller du vill jobba med är ännu inte stabila. du lever i en brytningstid.

Det är klart att det är svårt. Det som är "rätt" för dig är tyvärr ännu inte skapat. Hur gör man då? Inte vet jag...

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Det är lätt att säga att man borde byta förlag, men dels tycker jag som sagt verkligen om min förläggare och jag vet inte hur lätt det är att hitta en ny person som man kan arbeta ihop med lika bra, dels så är åtminstone Norstedts på väg mot liknande avtal. Författarförbundet, som jag alltså inte är med i, tycker såvitt jag begriper att avtalet är okej nu när den först föreslagna livstidskomponenten omvandlats till 7 år.

Anonym sa...

Byt förlag, men ha kvar samma förläggare, det borde väl inte vara omöjligt? Förlagsbranschen blir alltmer inriktat på frilansuppdrag där förläggare, redaktörer, formgivare byter förlag ofta eller jobbar på flera parallellt. Hitta ett nytt fräscht förlag och prata med din nuvarande förläggare om möjligheten att extraknäcka på annat förlag, antingen själv eller via Bonniers.

Författare sa...

Författarförbundet tycker INTE att den nya versionen av avtalet är okej. Ring och prata med dem, de har juridisk rådgivning även för författare som inte är medlemmar.

Grovt Initiativ sa...

Alla som eventuellt käftar om din trovärdighet för något du i princip tvingats till har bara avslöjat sig själva som idioter. Men jag uppmanar förstås ändå till att ge dom fingret och sno med den bra förläggaren nån annanstans.

Leroy sa...

Se till att få möjlighet att omförhandla varje år...

Sälj inte ut 7-år utifall att.

Leroy

Den tjocke konsulten sa...

Du säljer din själ och din trovärdighet i frågan om du tackar ja tycker jag.

Det går inte att bara hela tiden hävda att någon annan skall göra rätt och någon annan skall betala även om det finns grupper som älskar att ägna sig åt detta.

Emma sa...

Men din nya bok kommer ju på W&W..? Så det verkar ju som att du redan har bytt förlag?

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Emma, W&W är en del av Bonniers.

Magnus sa...

Isobel. Är vulkan.se inget tänkbart alternativ ?

Jonas Förare sa...

Jag tycker kraven är lika oförskämda som ohemula. Och på sju år kan mycket, mycket hända. Men det är väl det de insett...

arthur sa...

Det måste väl finnas någon annan som kan sälja Din bok. Dessutom kan Du ju försöka kränga den elektroniskt själv. Internet ger ju den möjligheten. Vad Du inte kan är att tvinga folk att betala men det kommer nog de flesta göra ändå om villkoren är rimliga.