söndag, januari 04, 2009

Still histrionic

Kommer ni ihåg när hela den då ännu pyttelilla bloggosfären gjorde personality disorder tests? Jag återupplivade den gamla vanan och upptäckte att jag alltså fortfarande är betydligt mer histrionic än de flesta och lite mer narcissistisk men i övrigt är hyfsat stabil.

Personality Disorder Test Results
Paranoid |||||||||||| 46%
Schizoid |||||||||| 34%
Schizotypal |||||||||||| 42%
Antisocial |||||||||||| 42%
Borderline |||||||||||| 42%
Histrionic |||||||||||||||||||| 82%
Narcissistic |||||||||||||| 54%
Avoidant |||||||||| 38%
Dependent |||||| 26%
Obsessive-Compulsive |||||| 30%
Take Free Personality Disorder Test
personality tests by similarminds.com

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag scorar också högst på histrionisk och narcissistisk (om än inte lika högt som du).

Fast ibland undrar jag vilka sociologiska parametrar testet får med på köpet. T ex tror jag att ditt (och mitt) resultat till stor del beror på glappet mellan de egenskaper man måste odla fram som skribent, frilansare, författare, halvkändis, projektledare, "nya-samhället-minglare" m.m . i förhållande till "gemene man i Sverige".

Om du varit fast anställd på skatteverket i tio år (och i övrigt densamma) och jämförde ditt test med gemene man i Argentina skulle resultatet bli annorlunda.

Tror jag. Som också tror att alla karismatiska något sånär framgångsrika svenska kvinnor kommer att bli histroiniska narcissister i detta test.

/B

Anonym sa...

Precis, B. Och det man inte får lära sig genom att vardagligt läsa tidningen och följa media eller ens på journalistkursen - men kanske från kursarna när det inte är skola - är att vad Anette Kullenberg, Liza Marklund eller Fredrik Strage skriver - eller vilken ledarskribent som helst - måste läsas med ett kraftigt avdrag för (själv)dramatisering. Versalerna har blivit det nya svarta och dagstidningen blir cirkus.

Om vanligt folk (dvs folk som inte har journalister i umgänget) hade det här mera klart för sig skulle upplagorna sannolikt sjunka ännu snabbare; många köper ju fortfarande att journalisten är ett slags expert eftersom han/hon skriver med självförtroende.

Anonym sa...

eh, jag blev tvungen att avbryta pga livskris redan vid första steget där man ska välja åldersgrupp och jag försöker välja den yngsta...
nähä, nästa...
nähä där är min ålder inte heller med nej...
18-22, vafasen, inte det heller,
men nästa... NEJ!
utan 31-40!
AaaaaaAAGH! berserk!
all of the above!