fredag, juli 15, 2005

Kosmiskt

Uttrycket "kosmiskt" har i min värld en tydligt östgötsk prägel. Alla jag känner som kommer från Linköpingstrakten och som är födda på sextiotalet använder det som synonym till "galet skojigt".

De senaste dagarnas mejlskörd förtjänar dock himlakonnotationerna. Martin Aagård, gitarrist i Doktor Kosmos och redaktör för Svenska Dagbladets understrecket(!) blev jättearg när jag hävdade att Uje slängde sig med "stalinposer".

Som Nisse påpekade vid lunchen i dag är man sällan särskilt spirituellt elak när man är arg. Aagårds påhopp på mig och Expressen var ett tydligt exempel. Det enda man kunde få ut ur det hela var att han inte tycker att Uje är stalinist, men däremot att vi är dumma. Jaha. En viktig argumentationslinje tycks dessutom gå ut på att jag inte lyssnat på doktorns skivor.

Tänk att jag har det. Lyckligtvis nedladdade snarare än köpta, om än vid tillfället inte av ideologiska skäl. Men that's capitalism for you. Eller nåt.

Och jag har fortfarande svårt att se käcka ironiska refränger om att döda kapitalister som något annat än poserande stalinism. Möjligheten finns förstås att de verkligen menar att uppmana till folkmord efter klasstillhörighet och då kan jag förstå missnöjet. Då borde det å andra sidan vara anklagelsen om poserande som upprör snarare än stalinismetiketten.

Inga kommentarer: