måndag, oktober 06, 2008

red-white-and-Gelin

Just idag känner jag för att påminna om min egen ett och ett halvt år gamla uppmaning* till någon obestämd redaktör att städsla Martin Gelin som USA-valskorrespondent. Då blev jag avfärdad i kommentarerna, men tiden och Martin har visat sig vara på min sida. Och svenskan förstås. Hans och Karin Henrikssons USA-blogg är allt det svensk utrikisk valbevakning generellt inte är. Lägg till Gunilla Kinn också och så hänger man med totalt även om man inte själv orkar statistiknörda på 538 eller Real Clear Politics. Att Martin tackat nej till att vara med i Daily Show är dock ofattbart.

* Uppmaningen ligger alltså i kommentarerna, i själva blogginlägget är jag sur på Gelins Ronnie Sandahl-bashing.

8 kommentarer:

Unknown sa...

Det roliga är ju att han får massor av "Ring P1"-kommentarer eftersom han är för snäll mot ärke-kommunist-terroristen Obama.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

När jag skrev att de skilde sig från traditionell svensk valbevakning syftade jag ju inte på ev bias. Gelin är ju öppet demokratisk medan svenska politiska journalister historiskt snarare dolt sina egna åsikter men ändå låtit dessa prägla rapporteringen. Jag generaliserar förstås hejdlöst nu, men i stora drag alltså.

Anonym sa...

Det är ju också svenska politiker som är tråkiga och det präglar väl rapporteringen här. Kan inte tänka mig någon svensk partiledare som skulle våga gå på lika briljant som Obama: "John McCain says he will follow bin-laden to the gates of Hell. But he won't even follow him to the cave where he lives!" Det där kommer att bli bevingat, men det - eller för den delen Reagans vitsande om sin och Mondales ålder - vore nästan otänkbart i den trumpna svenska riksdagen.

Unknown sa...

Alltså, jag menade min kommentar som en pendang till ditt äldre inlägg, om Ring P1 mentaliteten som är enormt utbredd på dagstidnings-siterna, men nästan inte finns på bloggar. Det var inte ett försök att skapa debatt om eventuell bias bland svenska USA-korrar.

Fast när vi nu är inne på ämnet, hur fan kan Britta Svensson ha sitt jobb kvar? Maken till inkompetens har väl aldrig skådats.

Anonym sa...

Har Martin Gelin blivit erbjuden att vara gäst i The Daily Show? För vaddå? "And our next guest if the famous Martin Gelin, blogger for Svenska Dagbladet."

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Sannolikt inte som gäst i studion nej. Gällande Britta Svensson kan jag tyvärr bara hålla med, även om jag inte riktigt är säker på om det handlar om att hon inte vet bättre eller om hon väljer att bortse från sånt hon vet. Fast hennes Hillary-zeal har varit underhållande på sitt sätt.

Anonym sa...

Britta Svensson m fl: det är väl ingen hemlighet att det vimlar av inkompetens bland tryggt sittande journalister på alla redaktioner runt om i landet. Sitter av fet lön i väntan på fet pension typen.
På Sds rensade man upp en omgång nyligen men inte på långt när bittra bromsklossar.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.