fredag, oktober 24, 2008

En tv-satsning med bett


I DN Kultur står det i dag att man "storsatsar på tv-journalistik". Förutom en en stor pr-artikel om High School Musical (och för all del en sågning av samma film i recensionsblocket) kan man i bilagan läsa en tv-krönika om Katrin Zytomierska-såpan. Den illustreras av en bild på en kvinna som förvisso är rätt lik KZ, smal, mörkt hår, intressant, potentiellt judisk näsa (för att tala med Marcus Birro), men som, förutsatt att det inte skett plastikkirurgi före eller efter bilden, definitivt inte är hon.

Vem är det då och vad vill DN säga med bilden? Eftersom texten handlar om det mystiska i att så mycket uppmärksamhet riktats mot ett program ("Idol-eftersnack") som nästan ingen tittar på skulle det förstås kunna vara en illustration av poängen, men exakt hur vet jag inte. För det kan väl inte vara så att DN:s storsatsande tv-journalister inte heller tittar på programmen de skriver om och därför inte upptäckt att bilden föreställer någon annan?

8 kommentarer:

Patrik sa...

När jag läste i morse tänte jag att nu har dom blandat ihop KZ med Doreen från Bolibompa (hon är väl nånannastans nu), men sen kan såna där bilder var lite konstiga. När jag läser ditt inlägg blir jag mer säker på att det är Doreen.

Malinka sa...

Jag tycker också att det ser ut som Doreen.

Är det journalisterna som väljer bilderna? Det visste inte jag.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Jag tror att det varierar vem som väljer. På Expressen väljer man ofta bilder själv när man skriver på ledarsidan och på kulturen är det redaktionssekreteraren som bildsätter, men en såhär liten bild kan såklart redigeraren ha valt själv.

Anonym sa...

Malinka,



Självklart är det journalister som väljer bilder i en tidning. Vilka skulle annars göra det?

Att välja/hitta/redigera redaktionella bilder är en journalistisk arbetsuppgift som kan skötas av t ex redigerare, bildredaktörer eller redaktionssekreterare. Ofta i samarbete. Ibland med bistånd av personen som skrivit texten (reporter, krönikör, frilansskribent etc).

Alla ovan nämnda utom möjligen vissa frilansskribenter och krönikörer räknar sig i regel som journalister.

/Anders

Anonym sa...

P S Jag glömde säga att pressfotograferna givetvis också är involverade i processen med att välja bilder, i bästa fall, till t ex bildreportage. (Fast i detta fall rörde det sig förstås om en arkivbild.)

/A

Anonym sa...

Jag fattar inte. För att tala med Marcus Birro? Vad menar du? Har du talat med Marcus Birro? Har han sagt nåt om Katrins näsa? Om Katrins påståda judeursprung? Eller försöker du vara rolig på nån annans bekostnad?
Jäkligt lågt av dig att antyda något efter hans bloggpaus och orsaken till den!

/a

Anonym sa...

Ser ut att kunna vara en bylinebild, med tanke på beskärningen. Men i så fall ligger den himla konstigt ...

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Av det lilla jag har hört stöder jag på intet sätt den samtalston som KZ och Birro haft mot varandra och den där sista kommentaren som någon skickade till Birro som fick honom att stänga bloggen var förstås helt vidrig. Men vad i all världen har det att göra med min stillsamma hänvisning till att han onekligen tidigare har hängt upp sig på sina meningsmotståndares eventuella judiskhet? Personligen älskar jag dock judiska näsor. Och persiska.