onsdag, oktober 22, 2008

Isobel + Arena = sant

Varje år när vi som skriver för Expressen kultur uppmanas meddela läsarna våra kulturella julklappstips brukar jag säga att folk ska ge bort en prenumeration på tidskriften Arena. Det är inte för att jag skriver där ibland eller för att de desperat behöver fler läsare (fine Richard på Atlas finansierar ju med alla Linderborg&Didion-pengar) utan för att tidningen uppriktigt är en av ytterligt få arenor i Sverige för spännande intellektuell politisk diskussion. Ledarsidor i all ära, men det finns för mycket måste-ämnen, för snabba deadlines, för korta spalter för att det riktigt ska funka där. Och kultursidorna är för stela och förutsägbara i sina uppfattningar (DN) alternativt för inriktade på stil (Expressen) för att riktigt kunna axla manteln. Därför är det välgörande att Arena finns. I senaste numret har jag två texter, varav jag framförallt är nöjd med den som handlar om arbetslinjen. För ett par nummer sedan hade Magnus Linton en text om den politiska hedonismen som var så bra att jag bara satt där och stirrade i beundran. Jag håller inte med honom i allt, men Linton är en av få stora svenska intellektuella. Tyvärr finns ingen av dem på nätet.

6 kommentarer:

Ali Esbati sa...

"Linton är en av få stora svenska intellektuella. Tyvärr finns ingen av dem på nätet."

:-)

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Hm. Förlåt. Bisarrt. Men det får stå kvar så att jag påminns om vådan att skjuta in nya meningar mitt i texter utan att läsa igen.

Anonym sa...

Jävla svennehora!!

/Ali

H sa...

En prenumeration på arena är också en mycket uppskattad julklapp. (även om jag fick ge mamma talongen hon skulle skicka in för att få den i julklapp)

bergh sa...

Kom igen, rebella, lägg ut dem på nätet! (texterna, inte de intellektuella)

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Lintons text har jag förstås inte elektroniskt, men jag har lagt ut min egen. De intellektuella får ta sig ut på nätet bäst de kan själva.