onsdag, maj 28, 2008

Bär ditt värmeljus som den sista droppen vatten


Apropå homestaging och böcker tog jag den här bilden i en uppenbart stagead lägenhet vi tittade på (men inte köpte*). Ett oläst pocketexemplar. Finns det någon större möjlig nesa? Eller var det lägenhetsinnehavarna själva som lagt ut den och ville säga något om sina personer med just den här boken, precis som jag vill med min bokhylla? Kanske var deras eget ex alldeles sönderläst och därför hade de köpt ett nytt fint för visningen.

*Att vi inte köpte lägenheten berodde inte primärt på utplacerade Ranelid-alster. I vardagsrummet fanns för övrigt också prydliga travar av Residence med de karaktäristiska randiga ryggarna. Vår homestageare hade också med sig sådana, men jag vägrade. Hade jag velat ha sådana högar hade jag använt mina egna sparade nummer från den första tiden när tidningen var verkligt bra.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ouppskurna böcker med dedikation från författaren (en yngre beundrande rookie?) är väl ett steg värre - sådant kunde hända på den tiden då böcker ännu kom oskurna från tryckeriet. Heidenstams bibliotek på Övralid lär innehålla ett antal sådana presentexemplar.

Anonym sa...

Hur var bra var Residence när det begav sig? När begav det sig? Vilka skrev? (Nyfiken! Aldrig förstått skillnaden mellan Residence och resten av "segmentet".)

Herr R sa...

Det där är ju jätteroligt. Som om man letar efter en lägenhet där det tidigare bott personer med kreddig smak.
Sedan kan man diskutera om Ranelid är kreddig eller inte, men ändå.
Stor humor!

sonja sa...

En bekant var och kikade på Persbrandts hus på -ingarö när det skulle säljas. Framför den tända brasan låg hans skinntofflor och på bordet ett uppslaget teatermanus. Folk bara garvade.