torsdag, oktober 18, 2007

I går: könskrig

I går var det releasefest för den fantastiska och viktiga boken Könskrig som jag har skrivit en av texterna i. Jag hade med mig en av stans kanske minsta könskrigare i några av stans största hörselskydd. Det var roligt i ungefär en halvtimme. Sen gick vi hem.

Det bästa i alltihop är i alla fall boken. Så köp den. Läs den. Du kommer inte att ångra dig. Kanske inte ens om du är en av dem som skrev bisarra kommentarer till Expressen-artikeln om oss häromveckan. Jag vet att jag lever i ett undantag där det är självklart att folk ska ha lika möjligheter och ansvar oavsett ovidkommande detaljer och där man i alla fall oftast försöker få det så i praktiken, men i konfrontation med den så kallade verkligheten utanför blir jag ändå alldeles ställd.

Det är som när upprörda föräldrar rasar mot jämställdhetsfokus i förskolan med orden: "Tänk om vår son blir bög nu!" Insikten att de på allvar skulle tycka att det var förfärligt om deras söner var homosexuella gör det ytterst svårt att ta deras mer politiska protester på allvar.

Å, jag vet, jag vet, jag vet att det är såhär. Fortfarande. Det gör förstås boken ännu viktigare.

Tillägg: Alldeles specifikt rekommenderar jag
Maja Karlsson: Kom ut, gå ut, stå ut
Sonja Schwarzenberger: Knullar du lika jämställt som du pratar
Eric Rosén: Du är Robert Broberg du också
(jag är dessutom hemskt nöjd med min egen Vad kvinnor vill ha)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kunde inte hålla mig (egentligen är bokkontot förbrukat för resten av året, minst) utan beställde den direkt! Tror det blir väldigt intressant läsning.

johanna sa...

Jag måste nog vänta till torsdag... Usch, jag var inne och läste kommentarerna till expressen-artikeln. Jag blir så ledsen. Jag vill inte låtsas om att det är så här fortfarande. Jag vill inte veta... Som sagt, boken behövs i allra högsta grad.

Anonym sa...

En sån här bok behövs, och flera av texterna är säkert mycket bra (kapitlet som DN visade upp som pdf-fil av en transa från Malmö var lysande skrivet och fångade med lätt hand viktiga problem), ändå är det tveksamt om "Könskrig" kommer att få samma djupa genomslag i tidningar, kultur, partier och tidsanda som "Fittstim" fick, eller kan få den *politiska* sprängkraft som redaktörerna väntar sig. Jämföreslen är förstås oundviklig, till en början i alla fall, och "Fittstim" satte eftertryckligt feminism på debattkartan igen, jag tror inte att den här boken riktigt lyckas göra samma sak för queer eller krav på radikal jämlikhet mellan olika slags familjebilder och sexuella preferenser.

Bilden av vad som skulle behöva göras utöver att ställa sig på Sergels Torg och ropa "spräng den förbannade heteronormativiteten!", starta fler dykeklubbar, trappa ner paranoian i samhället (sate inte Timbuktu fingret på den redan med debutsingeln "pendelparanoja"?) eller skära av diverse vita mäns kukar om bäraren inte lyssnar, verkar väldigt suddig coh idag finns inget etablerat parti som känner att det är drag i de här frågorna. Ja, nu skissar jag ju efter intervjuer med Alvemark och Leffler, deltagarnas egna bloggar (Elins egen t ex) och annat.som varit ute och vänt, men ävn caroline Ringskog skrev ju om "Myggor och tigrar" och debatten där utan att ha läst en sida av boken. Det ska bli interessant at se vad vecko-Revyn, Nöjesguiden och King skriver