söndag, juli 22, 2007

neverending lovestory, samt körsbär

Jag vet att jag försummar er. Men vad annars göra när man har världens bästa guldklimp hemma som just nu pratar med sig själv i sömnen och viftar lite med sina små fötter som för att understryka sin uppfattning. Jag undrar vad han försöker säga. Jag undrar vad han drömmer. Jag undrar vad jag ska göra för att förtjäna den välsignelse hans existens innebär.

Tro inte dem som bara talar om skrik och kräks och nattvak. Att ha en unge är faktiskt ännu bättre än jag trodde i alla de där evighetsåren när jag längtade ihjäl mig. "Vi måste försöka få fler barn sen" sa jag när lilla S bara var två veckor. "Jag kan inte tänka mig att bara få uppleva det här en enda gång." Nu vet jag ju mer än de flesta att det där inte är så enkelt som det kan verka. Men man kan ju försöka i alla fall. Kärleken i livet ökar exponentiellt med varje bröstmjölksklibbig spädbarnsnäve runt halsen. Om det här bara är hormoner borde man paketera dem och sälja som världens bästa lyckopiller. Priset skulle kunna sättas hur högt som helst.

ps. Jag är inte bara en lallande lyckofåne. Jag har i dag diskuterat 1) det amerikanska presidentvalet och frågat mig när medierna egentligen kommer börja ta upp exakt hur bisarr Rudy Giuliani är (kan han verkligen komma undan med sin förkärlek för att bära kvinnounderkläder eller med och att ha meddelat sin exfru att han önskade ta ut skilsmässa på en presskonferens, t ex?) 2) bästa recepten på körsbärspaj 3) Iain Banks 4) skoförvaring.

ps 2.
Punkt 2 ovan.
100 g mandel, skållad, körd i matberedare
2 dl vetemjöl
150 g smör eller margarin
1 ägg

Kör i matberedare, tryck ihop till en limpa, låt vila i kylskåp minst en timme.

600 g urkärnade söta körsbär.
1/2 dl rom
3 msk socker

Koka upp och låt puttra i ca 10 minuter, smaka och sockra eventuellt mer efter eget tycke. Sätt på ugnen på 200. Skär deglimpan i tunna skivor och lägg i en pajform, tryck ihop till en botten, spara lite att ha ovanpå. Fodra formen inuti med gladpack och fyll med torkade bönor (detta för att undvika att pajdegen sjunker ihop). Kör i ca 15 minuter i ugnen (ja, det funkar, gladpacken smälter inte!) Ta bort gladpacken och bönorna, de senare kan bara sköljas av och användas igen senare. Häll i körsbären i formen och forma ett galler av den kvarvarande pajdegen. Kör ca 15 minuter till eller tills pajdegen på toppen har fin färg.

5 kommentarer:

smul sa...

lät mycket gott. Och för övrigt så tycker jag att din affärsidé är strålande, jag kan köpa ett gäng!

Jessica sa...

Låter strålande, alltsammans. Det är dig och barnets far väl förunnat.
Kan inte låta bli att undra om punkt 1 - 4 har diskuterats i ett och samma sammanhang eller om det har avhandlats separat.
Man kan göra strålande clafouti just nu. Jag föredrar körsbären/bigarråerna urkärnade. Jag gör okonventionella clafouti också, d v s annan frukt än körsbär.

eff sa...

Räkna med att Rudy får sin släng av sleven när det bara är 3-4 demokrater kvar. Har sjukt svårt att se Giuliani som president, det vore ju en intressant (och talande) kovändning från den stockkonservativa jesushögern. Makt framför principer tycks ju vara något av ett tema.

Albert Svensson sa...

Kan inte annat än att hålla med. Har själv en snart sjumånaders hemma och det är inte särskilt mycket elände, speciellt inte om man ställer det mot det roliga.

Anna sa...

Jag försöker också få sambon att gå med på ett barn till snart, min son är hela 3 månader så det är klart det är dags att börja försöka tycker jag *s* sambon tycker vi ska vänta lite.