måndag, juli 24, 2006

Läs!

Jag har medvetet inte sagt något alls om kriget ännu. Inte för att jag inte tycker något eller för att jag inte känner att jag har något att säga, men för att jag bara inte haft ork och tid att formulera tillräckligt väl hur bedrövad jag är. Det har Rasmus. Läs det han har skrivit. Man blir lika glad när någon skriver så klokt utifrån ens eget perspektiv som man blir ledsen över motsatsen.

Tillägg: Jodå. Israel har absolut använt övervåld, om än betydligt mer i Gaza än i Libanon. Som Gunnar skriver har dessutom den israeliska armén visat en häpnadsväckande inkompetens. Han skriver också en del om de historisk-psykologiska mekanismerna bakom det där förfärliga övervåldet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Holy Moses, I have been removed.
I have ssen the Spectre,
He has been here too.

There's a man standing over there.
What's his colour? I don't care.
He's my brother, let us live in peace.
He's my brother, we must live in peace.

-Elton John, Border Song (senare lånad av Aretha Franklin)

Anonym sa...

Det är ju mycket lättare att bomba bostadsområden i Libanon där hizbollah-milis gömmer sig och betrakta de civila libaneser som drabbas som en beklagansvärd nödvändighet - än att gå direkt till källan och hota Syrien och/eller Iran med anfall om de inte sätter koppel på hizbollah. Sympati för Israel? Jag har absolut noll kärlek över för hizbollah, Syrien eller Iran, men vem är egentligen bullyn och spöar småungarna i kvarteret här? Blod är blod är blod - och somliga har mer av det på sina händer än andra.

Anonym sa...

rasmus låter inte så bedrövad... mest hetsig.