torsdag, juni 14, 2007

Sveriges nyhetsmagasin?

Detta är en sen upptäckt, jag medger. Men inte så sen som den upptäckta icke-upptäckten i sig. I ett fyra veckor gammalt nummer av nyhetsmagasinet Fokus läser jag nämligen en notis där det berättas att "Tidigare länspolismästaren i Stockholm, Esbjörn Esbjörnsson, brukar ofta nämnas i spekulationerna kring vem som står bakom deckarförfattar-pseudoymen Arne Dahl."

Detta kommer sannolikt som en överraskning för både Esbjörnsson och hela den svenska medievärlden. För att inte tala om för författaren och kulturskribenten Jan Arnald, som avslöjade att det var han som var Arne Dahl för sådär fyra och ett halvt år sen. Sedan dess har detta faktum uppmärksammats i nära nog varje artikel om Arne Dahl och Jan Arnald själv brukar förekomma på författarbilder i anslutning till Arne Dahl-böckerna. Om det också är Jan Arnald som är Esbjörn Esbjörnsson vet jag däremot inte. Det vore å andra sidan oroligt roligt.

2 kommentarer:

Annica sa...

Hahaha kan du inte gräva lite i det och se vad du kommer fram till. ;)

Anonym sa...

Det är klart att jag är Esbjörn. Coolare namn får man leta efter. Till skillnad från mitt.

Yours truly,
Arne Dahl