Otroligt smart och bra av Aftonbladet att publicera namn och bild på hiv-mannen. Det finns ett oavvisligt allmänintresse i att alla som haft sexuella relationer med honom testar sig snarast möjligt och skyddar eventuella andra sexpartners från smitta under tiden. Ett enklare sätt att uppmärksamma dem på det behovet än att sätta upp killen på löpsedlar och förstasidor kan jag inte komma på.
Som bonus säljer det massor av tidningar.
lördag, juni 09, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Man ska väl egentligen aldrig argumentera mot marknaden och de slipade upplageanalytikerna på kvällspressen, men tror du verkligen att ett okänt namn säljer? 99,8% av alla läsare har ju ändå aldrig hört talas om människan och de som har legat med honom känner förmodligen honom under falskt namn. Hade det varit en "världsberömd fotbollsspelare" eller nåt så hade det förstås sålt som smör. Då hade jag också köpt.
Det finns säkert en hel del puckon som bara vill få bekräftat att det var en "utlänning" (var det det förresten?), men hur tänker de andra? Att det kan vara deras skumma granne?
Eller är det bara jag som är naiv och konstig - som tycker brott (tillsammans med tester av den nya Saaben) är det absolut tråkigaste som finns att läsa om?
Rent generellt kan man säga att man alltid säljer på att ge mer information än konkurrenten. Däremot i upplysningssyfte har förmodligen den opixlade bilden större värde (precis som du säger kan man tänka sig att hans sexpartners känt honom under falskt namn.) Och det där med utlänning vet jag inget om. Han heter ju något som absolut kan vara svenskt, var det Christer?
Jag missade det där med opixlad bild - solklart allmänintresse.
Nej, jag menade inte att det med "utlänning" var varken troligt eller intressant, men efter några genomläsningar av Flashback har jag förstått att dessa förvirrade smånassar resonerar på det viset. Att inte publicera ett namn tar de som ett bevis för att han heter Hamid - "kvällspressen förtiger det alla vet".
Skicka en kommentar