måndag, januari 11, 2010

Kanon, kanon, eller Isobel leker lärarinna

Den här listan har jag snott av Julia för att jag kände för att känna mig beläst.

"The BBC apparently believes most people will have only read 6 of the 100 books here. Please copy and paste your bolded books read, italicized books as ”want to read”, and then sum up with a head count, so to speak. What does the list say about your reading habits?"

1 Pride and Prejudice – Jane Austen
2 The Lord of the Rings – JRR Tolkien
3 Jane Eyre – Charlotte Bronte

4 Harry Potter series – JK Rowling
5 To Kill a Mockingbird – Harper Lee
6 The Bible
(bara delar)
7 Wuthering Heights – Emily Bronte
8 Nineteen Eighty Four – George Orwell

9 His Dark Materials – Philip Pullman
10 Great Expectations – Charles Dickens
11 Little Women – Louisa M Alcott
12 Tess of the D’Urbervilles – Thomas Hardy
13 Catch 22 – Joseph Heller
14 Complete Works of Shakespeare
(nja, inte kompletta, men väldigt väldigt många verk)
15 Rebecca – Daphne Du Maurier
16 The Hobbit – JRR Tolkien
17 Birdsong – Sebastian Faulk
18 Catcher in the Rye – JD Salinger
19 The Time Traveller’s Wife – Audrey Niffenegger
20 Middlemarch – George Eliot
21 Gone With The Wind – Margaret Mitchell
22 The Great Gatsby – F Scott Fitzgerald

23 Bleak House – Charles Dickens
24 War and Peace – Leo Tolstoy
25 The Hitch Hiker’s Guide to the Galaxy – Douglas Adams
26 Brideshead Revisited – Evelyn Waugh
27 Crime and Punishment – Fyodor Dostoyevsky
28 Grapes of Wrath – John Steinbeck
29 Alice in Wonderland – Lewis Carroll

30 The Wind in the Willows – Kenneth Grahame
31 Anna Karenina – Leo Tolstoy
32 David Copperfield – Charles Dickens
33 Chronicles of Narnia – CS Lewis
34 Emma – Jane Austen
35 Persuasion – Jane Austen
36 The Lion, The Witch and The Wardrobe – CS Lewis

37 The Kite Runner – Khaled Hosseini
38 Captain Corelli’s Mandolin – Louis De Bernieres
39 Memoirs of a Geisha – Arthur Golden
40 Winnie the Pooh – AA Milne
41 Animal Farm – George Orwell
42 The Da Vinci Code – Dan Brown
43 One Hundred Years of Solitude – Gabriel Garcia Marquez

44 A Prayer for Owen Meaney – John Irving
45 The Woman in White – Wilkie Collins
46 Anne of Green Gables – LM Montgomery
47 Far From The Madding Crowd – Thomas Hardy
48 The Handmaid’s Tale – Margaret Atwood
49 Lord of the Flies – William Golding
50 Atonement – Ian McEwan

51 Life of Pi – Yann Martel
52 Dune – Frank Herbert
53 Cold Comfort Farm – Stella Gibbons
54 Sense and Sensibility – Jane Austen
55 A Suitable Boy – Vikram Seth.
56 The Shadow of the Wind – Carlos Ruiz Zafon
57 A Tale Of Two Cities – Charles Dickens
58 Brave New World – Aldous Huxley
59 The Curious Incident of the Dog in the Night-time – Mark Haddon
60 Love In The Time Of Cholera – Gabriel Garcia Marquez
61 Of Mice and Men – John Steinbeck
62 Lolita – Vladimir Nabokov
63 The Secret History – Donna Tartt
64 The Lovely Bones – Alice Sebold
65 Count of Monte Cristo – Alexandre Dumas
66 On The Road – Jack Kerouac

67 Jude the Obscure – Thomas Hardy
68 Bridget Jones’s Diary – Helen Fielding
69 Midnight’s Children – Salman Rushdie
70 Moby Dick – Herman Melville
71 Oliver Twist – Charles Dickens
72 Dracula – Bram Stoker
73 The Secret Garden – Frances Hodgson Burnett

74 Notes From A Small Island – Bill Bryson
75 Ulysses – James Joyce
76 The Bell Jar – Sylvia Plath

77 Swallows and Amazons – Arthur Ransome
78 Germinal – Emile Zola
79 Vanity Fair – William Makepeace Thackeray

80 Possession – AS Byatt
81 A Christmas Carol – Charles Dickens
82 Cloud Atlas – David Mitchell
83 The Color Purple – Alice Walker
84 The Remains of the Day – Kazuo Ishiguro
85 Madame Bovary – Gustave Flaubert
86 A Fine Balance – Rohinton Mistry
87 Charlotte’s Web – EB White
88 The Five People You Meet In Heaven – Mitch Albom
89 Adventures of Sherlock Holmes – Sir Arthur Conan Doyle
90 The Faraway Tree Collection – Enid Blyton
91 Heart of Darkness – Joseph Conrad
92 The Little Prince – Antoine De Saint-Exupery
93 The Wasp Factory – Iain Banks

94 Watership Down – Richard Adams
95 A Confederacy of Dunces – John Kennedy Toole
96 A Town Like Alice – Nevil Shute
97 The Three Musketeers – Alexandre Dumas
98 Hamlet – William Shakespeare
99 Charlie and the Chocolate Factory – Roald Dahl
100 Les Miserables – Victor Hugo

Jag får alltså 62 av 100, vilket tillfredställer just beläsenhetskänslan (ännu bättre i sammanhanget att jag alltså till min förvåning hade läst FLER än Julia, som annars är den kanske mest belästa person jag känner), men allvarligt, skulle det vanliga vara att man läst blott sex stycken?

Nu är ju den här listan utifrån en anglosaxisk kanon, men om man radade upp motsvarande verk i Sverige, med sådana som Selma Lagerlöf, Astrid Lindgren, Vilhelm Moberg och Moa Martinsson i stället för säg Melville och Dickens, skulle folk i allmänhet fortfarande ligga på sex (ursäkta ordvitsandet, men man SKA skriva siffror under tio med bokstäver)?

Jag vet inte, jag är uppenbarligen väldigt långt från verklighetens folk i sådana här frågor
, men jag blir lite ledsen om det faktiskt är sant. Mycket av detta är ju barn- och ungdomslitteratur, sådant man fanimig har rätt att få läsa i skolan för sitt rena nöjes skull mer än för något annat. Jag vill att alla barn ska ha läst Roald Dahl, bara för att han är så rolig. Han är rolig för vuxna också förresten, så alla ni som inte läst Häxorna, eller Matilda, eller för all del Kalle och chokladfabriken, iväg till biblioteket, denna folkbildningens hörnsten, med er. Om ni tar med ett valfritt barn på läsfärden får ni extra guldstjärna av fröken Isobel. Jag kan ha knut, pennkjol och glasögon om det känns bättre så.

16 kommentarer:

Jacob sa...

Jag har läst nio-tio. Vilket jag tror dels beror på att jag inte läste böcker som barn. Men lite skamligt känns det ju. Ska man skämmas?

Isobel Hadley-Kamptz sa...

enligt bbc är det ju 50 procent mer än de flesta...

men nej, jag tycker inte att man ska skämmas om man inte läst många, däremot finns ju väldigt många rena lustläsningsskatter i den här listan.

Gustaf Erikson sa...

snodde ihop en lista, vet inte om jag ska publicera den... 32/100.

Misstänker dock att upplägget är fejk. På något sätt inbillar jag att BBC *inte* skulle ha med Dan Brown på listan

Gustaf Erikson sa...

hehe, som jag misstänkte:

http://kriswager.blogspot.com/2009/02/bbc-100-book-meme-or-is-it.html

Nåja, jag är stolt över att jag har typ allt av Austen läst på den, samt såklart Waugh. *tänder en pipa och slår upp mera portvin*

Patrik sa...

25 är okej för att inte vara det minsta beläst, tycker jag

Daniel M sa...

Då jag har flera yngre kollegor som enligt egen utsago aldrig läst en bok i sitt liv så kan det tyvärr stämma att medelläsvärdet är 6.

Fick ihop 15 st, men då jag i princip bara begränsar mig till sci-fi, fantasy, historia och samhäll/politik var jag positiv överraskad. Typiskt att de skulle välja en icke sci-fi av Iain (M) Banks!

Gustaf Erikson sa...

@Daniel M kan helhjärtat uppmana dig att läsa Iain Banks (minus M). Har i princip inte skrivit en enda tråkig bok. Om du gillar historia ska du läsa Birdsong med (handlar om första världskriget).

Anonym sa...

Jag funderar lite på listans sammansättning och syftet med den. Tanken är inte att visa att "folk" tenderar att läsa snävt och/eller slutat läsa efter barnböckerna och DÄRFÖR bara läst kommer upp i sex? Det är ju inte de vanliga "100 bästa". Jag har läst ungefär lika många som Isobel men det "oroar" mig att det är relativt många jag inte känner till. Sedan innehåller ju listan en del dubletter vilket är märkligt.

/My

Christopher Kullenbergq sa...

Jag har läst två böcker på den listan :(. #fail

Isobel Hadley-Kamptz sa...

ja, dubbletterna var konstiga (liksom rent generellt Shakespeares samlade, det är ju en gigantisk textmängd). jag tänkte inte ens på att ifrågasätta om den alls var från bbc, ärligen, men den känns utifrån min inblick i anglosaxisk litteratur rätt mycket kanon-ish med vissa undantag som representerar samtida ångvälts-säljare.

The wasp factory är f ö fantastisk!

Julia sa...

Jag har läst ännu fler på den faktiska BBC-listan som Gustaf länkar till.

Jag känner också lite att den här listan innehåller väldigt mycket sånt som man får läsa i skolan, eller som jag i alla fall tänker mig hör till något slags skolkanon.

Also: SÅ smickrad av att du tänker mig som din mest-ish belästa vän.

Daniel M sa...

Nåväl, jag lägger till Iain Banks i böcker-att-köpa-listan. För de som vill testa Iain med M, Consider Phlebas eller Use of Weapons.

pelle sa...

Siffror skrivs med bokstäver t.o.m. tolv.

Hampus Eckerman sa...

Kom upp i 23 böcker, ganska nöjd eftersom jag nog enbart skulle kunna tänka mig att läsa 5-10 till.

Shaun sa...

Märklig lista, inte mycket som man skulle läsa på litteraturhistorian (-vetenskapen).
Sen, ska man komma ihåg alla böcker man läst och om man verkligen läste hela boken?
Listan säger väldigt lite i min värld. Men det kan väl vara en kul grej..

Grovt Initiativ sa...

14 på den här listan. Men då har jag fan läst Le Petit Prince på franska. Och vad är uppe med dubbelnoteringen av Narnia? Eller är Chronicles nåt annat än hela serien samlad?