"When the American
people feel safe.”
Donald
Rumsfeld, tidigare amerikansk
försvarsminister, om när kriget kommer vara vunnet.
Liberalismen sägs som bekant ha
segrat ihjäl sig. Francis Fukuyamas sista människa
har gått som ett mytiskt spöke genom de senaste decenniernas
politiska diskussioner och ännu kan alltså just detta påstås,
också av seriösa tänkare. Historien
skulle alltså vara slut, som Fukuyama påstod, framför oss ett
tusenårigt rike av fred och frihet?
Det är mycket svårt att begripa. För bakom den totala uppslutning
kring det som allmänt betraktas som liberala idéer finns, i
realiteten, mer än ett decennium av minskad frihet bakom oss. Kanske
hänger det förresten ihop.
Låt oss komma ihåg att detta är
ytterligt euroanglocentristiskt. I de delar av världen där vi
mystiskt kallar nationerna för utvecklingsländer (för våra är ju
redan färdigutvecklade) har friheten ökat. Inte på något entydigt
sätt överallt förvisso, men både demokratin och yttrandefriheten
har tagit kliv framåt i såväl Asien som Afrika. Nu allra senast
sveper en möjlig demokratiseringsvåg över Nordafrika och
Mellanöstern, för yttre bedömare helt oväntat. Men araber klarar
nog inte av demokrati, har vi hört oss själva och våra så kallade
experter på frågan säga i olika tonarter sedan Samuel Huntington
lanserade sin tes om världarnas och värdenas krig. Islam är
oförenlig med frihet, säger andra.
Nja, kanske inte ändå. De folkliga upproren i Tunisien, Egypten,
Libyen och ett antal andra länder i regionen upplevdes av oss i väst
som lika oväntade som sammetsrevolutionen i Tjeckoslovakien 1989
kändes för Västeuropa. Detta var ju stabila regimer, för att
använda realpolitikens favoritbegrepp, diktaturer man kunde tala,
handla, förhandla med. Det finns en lärdom där. Vi förstår och
förutser så lite. Det sant oväntade är aldrig lika osannolikt som
det kan tyckas.
Men låt oss så vara
lika västcentrerade som vi
nästan alltid är. Och för oss, om vi menar den rika världen, den
vita världen, har friheten på det stora hela minskat under de
senaste tio åren. Den valda tidsperioden är inte en slump, utan
sammanfaller med den tid då vi, ett tänkt kollektivt västerland,
har legat i krig. Detta har relevans för både teori och praktik,
både bokstavligt och metaforiskt. Kriget är det ultimata
undantagstillståndet. Kriget gör sådant möjligt som inte skulle
vara möjligt i fredstid. Kriget gör att vi som medborgare
accepterar inskränkningar i våra rättigheter, ökad makt åt våra
ledare, minskad transparens i staten. Det är inte särskilt
konstigt. Statens mest grundläggande uppgift är att skydda oss från
våld. Har vi inte det skyddet kan ingenting annat av mänskligt liv
blomstra, samhällen bryts samman, människor lider och dör. Den
klassiska konflikten mellan frihet och säkerhet är i den
situationen reell. Frågan är när den situationen kan sägas
finnas. Räcker det att föra krig på andra sidan jorden, räcker
det att delta i ett metaforiskt krig mot sådant vi tycker är
obehagligt, räcker det med vanlig inhemsk brottslighet som också på
ett konkret sätt hotar människors säkerhet?
På samma sätt som vi
ställer oss frågan om när samhällskontraktet kan betraktas som
upplöst och medborgarna fria att göra revolution uppkommer frågan
när hoten utifrån är så starka att statens ledare har rätt att
ändra kontraktet till sin fördel. Sannolikt har väljare och valda olika
uppfattningar om båda de avvägningarna. Eller har de? Det har trots
allt varit rätt få protester mot all den övervakning som våra
västerländska samhällen numera regelmässigt riktar mot oskyldiga.
Visst, i Sverige hade vi ett kort tag en uppbrusande, ilsken debatt
som kulminerade i att Piratpartiet fick 5,1 procent i valet till
europaparlamentet våren 2009, men sedan dess har partiet imploderat
och de aktuella frågorna följaktligt försvunnit. Kvar i dammet
står en spridd skara av opinionsbildare, akademiker, enstaka
engagerade jurister. Precis som statsminister Fredrik Reinfeldt
förutspådde hade nästan alla arga liberaler glömt sin FRA-ilska till valet
2010, jobbskatteavdraget var viktigare. De nya konfliktlinjer som
uppstod i det som i Sverige kom att kallas integritetsfrågan visade
sig långt mindre viktiga än höger mot vänster. Idéerna
om frihet från oskälig övervakning och rätten till en privat sfär må vara teoretiskt
starka inom traditionell liberalism, men i svensk borgerlighet visade
de sig vara lätta att vifta undan.
Det finns ingenting partiskiljande här.
Det handlar om makt, och vem som har den. I Storbritannien utvecklade
Tony Blair och Labour den fria världens mesta övervakningsstat,
komplett med kameraövervakning via drönare, ansiktsigenkännande
kameror på offentlig plats och individuellt inriktade lagar där
sådant som inte är olagligt ändå blev olagligt för vissa. Det
senare, i systemet ASBO – antisocial
behaviour order – förtjänar
en särskilt utvikning. Genom det här systemet kan man lägga in
personliga förbud för människor att göra vissa saker, att bära
vissa klädesplagg, spela musik så att det hörs till grannarna,
dela ut flygblad, vara full offentligt,
bara vistas i vissa områden. Du behöver inte ha begått ett brott
för att få en ASBO – det räcker att någon klagat på ditt
(lagliga) beteende. Och om du har fått en ASBO mot att röka utanför
din port så blir det plötsligt ett brott för dig att göra just
detta. Alla andra får röka utanför din dörr, men om du gör det
blir det åtal. Syftet med lagen är att hindra det man
kallar antisocialt beteende. Folk som inte kan bete sig som folk.
Unga som hänger omkring och ser hotfulla ut. Dåliga grannar. Folk
som stör. Man blir nästan full i skratt över den
småborgerlighetens upprördhet över de ohyfsade som här är
stadfäst i lag. I förlängningen hoppades man komma tillrätta med
sådant som skadegörelse, snatteri etc., men huvudpoängen var att
beivra beteenden som inte är brottsliga, men som ändå av olika
skäl upplevs som otrevliga.
Man kan inte jämföra Sverige med
Storbritannien. Man kan nästan inte jämföra några västländer
med Storbritannien, klassklyftorna är så gigantiska, utanförskapet
så hisnande. Enligt vissa undersökningar ligger Storbritannien nära
det läge som kallas för failed state, där staten inte längre
kan betraktas som sammanhållande. Viktigast
då är den hisnande ojämlikheten och de stora grupper ur
underklassen som står helt utanför samhället, utanför varje
känsla av tillhörighet, och som det övriga samhället tillåter
sig själv att förakta, intensivt och obekymrat. Vi såg i
kravallerna i London i somras hur det som började som en politisk
protest mot polisen snabbt övergick i våldsamma allmänna upplopp.
I viljan att vifta undan stöldvågorna och skadegörelsen som blott
kriminalitet och omoral valde dock många att inte låtsas om de
uppenbara risker som finns i sådan monumental utsortering.
Medelklassens rädsla för horderna vid
portarna handlar
här också om skräcken för pöbeln.
Beredvilligheten är stor att låta staten göra nästan vad som
helst för att hålla ordning. Detta inkluderade bland annat att man
i en ny antiterrorlagstiftning 2001 valde att frångå den princip
som har gällt för engelsk lagstiftning i nästan 800 år, habeas
corpus. Habeas corpus, rätten
för fängslade att bland annat få reda på vad de anklagas för och
rätten att bemöta dessa anklagelser vid rättegång kodifierades
ursprungligen i Magna Charta 1215 och senare 1679 under namnet ”An
Act for the better securing the Liberty of the Subject, and for
Prevention of Imprisonment beyond the Seas”. Principen är en av
den liberala rättsstatens grundstenar, men 2001 valde man i stället
att låta inrikesministern själv få avgöra vilka enskilda
ickemedborgare som var potentiella terrorister och som därför borde
fängslas utan rättegång i väntan på avvisning. Detta också om
personen inte kunde avvisas i enlighet med brittisk rätt och alltså
riskerade fängelse på obestämd tid. Den här lagen visade sig
senare strida mot diverse andra lagar och ändrades 2005 till att
inrikesministern har rätt att utfärda control
orders mot enskilda som anses
vara potentiella hot mot säkerheten. Den stora skillnaden ligger i
att den nya lagen också gäller brittiska medborgare. Inför de
upplevda hoten vägde en 800-årig historia av rättssäkerhet inte
tillräckligt tungt.
Och människor tycks onekligen känna sig
hotade. Av kriminalitet, av terrorism, av invandring, för att nämna
några företeelser som väcker öppen rädsla. Under ytan ligger
sedan rädslorna i lager efter lager, rädslan för arbetslöshet,
för sjukdom, för maten, för vacciner, för läckande
kärnkraftverk, för att flyga, för att inte kunna betala
räkningarna, för att alla kommer upptäcka att man är en bluff.
Jag räknar här bara upp några av de saker som människor i dag
uppger sig rädas. Kärnkraften är intressant i sammanhanget,
rädslan för
den har nämligen,
kollektivt sett, minskat tydligt på 20 år. Trots att vi våren 2011
haft konkreta risker för riktiga kärnkraftsolyckor efter den
japanska jordbävningen tycks vi inte alls lika rädda för kärnkraft
i dag som på 1970- och 80-talen. Vissa menar att det beror på den
minskade rädslan för kärnvapenkrig, när nu den risken inte längre
känns överhängande upplevs också kärnkraften som mindre hotfull.
I dag räds vi kanske klimatförändringar eller utfiskning i
stället, åtminstone ungdomar uppger miljöförstöring som en
viktig anledning till rädsla.
Många har tagit fasta på den
polskengelske sociologen Zygmunt Baumans begrepp ”flytande rädsla”.
Han skriver om den grå zon där allting är potentiellt farligt,
världen är oöverblickbar samtidigt som vi egentligen är tryggare
än någonsin. Vi hotas trots allt i allt mindre utsträckning av
svält, våra barn dör mycket mer sällan än någonsin tidigare i
mänsklighetens historia. Brottsligheten minskar generellt, ändå är
vi räddare för den än någonsin. Att man kan sälja tidningar på
rubriker om sju symtom på okända farliga sjukdomar beror på att
det faktiskt vore en nyhet om just du hade en okänd farlig sjukdom.
Det farliga har blivit ickenorm. Ändå känns det inte så, och även
om vi skrattar åt löpsedlarna om dödsmaten som kanske redan finns
i vårt kylskåp så bidrar också de till den övergripande
uppfattningen att ingenting egentligen är säkert. Bauman kopplar i förbifarten detta till
kredithysterin. Sparkontot symboliserar en tro på framtiden i
meningen att man tror att framtiden kommer komma i ett kontinuum med
dagen. Det jag sparar i dag kommer jag faktiskt ha kvar, med ränta,
i morgon. Det finns en framtidstro där i det lilla, konkreta. Att
konsumera på kredit däremot är i inte liten utsträckning att
bortse från framtiden, att tänka att det vet man väl aldrig hur
det går, det är lika bra att njuta i dag, i morgon är jag kanske
död. Enjoy yourself, it’s
later than you think.
Kanske
finns där en nyckel till de senaste tio årens allt mer lånedrivna
konsumtionsekonomi. Rädsla botas med amex. Även om man kan känna olust inför också
svenskars
mångmiljonbostadslån och ohämmade så kallat värdehöjande
vitvarushoppande är kreditekonomin primärt en amerikansk
företeelse. Den totala amerikanska kreditkortskakan låg 2009 på
930 miljarder dollar. Statsskulden ligger på svindlande 14 biljoner
dollar. Alltihop hjälpligt hophållet av att kineser hittills har
föredragit att spara sina pengar (och låna ut dem till USA) snarare
än att konsumera. Det finns ingenting som säger att detta kan vara
i evighet. För eller senare kommer den kinesiska staten behöva köpa
människors stöd med någon form av välfärdssystem. Då kommer
statens pengar att behövas hemma, samtidigt som medelklassen på
sikt genom ökad upplevd säkerhet känner mindre behov av privat
sparande. Ännu ett skäl till rädsla alltså, ett helt rimligt
sådant.
Kriget ligger bakom lånen också i mer
direkt mening. Kostnaden för Irak-kriget, som initialt uppskattades
till 60 miljarder dollar har nu hamnat kring 3 000 miljarder.
Hittills alltså. Ännu syns inget slut. Krigströttheten är
visserligen ohygglig, men vad ska man göra? Barack Obama har inte
ens lyckats stänga Guantánamo. Det är ju så praktiskt att ha ett
fängelse som inte lyder under vanliga rättssäkerhetslagar. En del
av tröttheten gäller det självklart tragiska i att amerikanska
soldater, inte sällan fattiga män eller kvinnor som ser
militärtjänstgöring som enda sättet att bekosta en
collegeutbildning, fortsätter att komma hem döda eller skadade från
något av de två krigen. Soldatmödrar bär nu som alltid krigets
kostnader tyngre än andra.
Kostnaderna är dock ännu större än
så. De märktes till exempel i och efter
filmen som lanserade Wikileaks för den stora allmänheten, den på
amerikanska soldater som kallsinnigt pricksköt civila och bland
annat dödade barn och journalister. Jag önskar att jag hade kunnat
bli förvånad. Men det är ju så kriget ser ut. Alla blir fiender,
dödade barn blir collateral
damage, som
den där Wikileaks-filmen kallades.
För att alls klara av att vara soldat i en situation som den i Irak
krävs exakt denna känslokyla, denna avtrubbning. Vad som inte är
lika självklart var dock hur filmen skulle tas emot. En hel värld
förfärades över dessa möjliga krigsbrott, i USA förfärades man
främst över att de hade filmats och delgivits allmänheten. Krigets
logik, än en gång. Barmhärtighet, rättssäkerhet, anständighet,
dessa värden hotas av krigets själva existens. Det är därför
inte egentligen konstigt att USA också fängslar personer som
godtyckligt kallas stridande utan rättegång, inte heller att den
förra administrationen och dess intellektuella tillskyndare både
använde och försvarade tortyr.
Man skulle visserligen kunna tro att
avskaffandet av tortyren var ett av upplysningens sanna framsteg.
Detta hindrade inte framstående jurister och intellektuella, som
Harvardprofessorn Alan Dershowitz, att i efterdyningarna av 11
september aktivt propagera för tortyrens återinförande. Dershowitz
menade exempelvis att det är en missuppfattning att tortyr skulle
vara förbjudet i den amerikanska konstitutionen eftersom det enda den
säger är att uttalanden som framkommit under tortyr inte får
användas som bevis mot den torterade. Inte heller åttonde
tillägget, som förbjuder ”grymma och ovanliga straff”
förhindrar enligt Dershowitz tortyr, då straff ju bara handlar om
något som kommer efter en eventuell dom. Grymhet före dom är en
annan fråga.
Detta var alltså före Irakkriget, långt
före Abu Ghraib-skandalen och långt innan George Bush och hans
regering förklarat att exempelvis den sortens tortyr som kallas
waterboarding,
när man häller vatten över en fjättrad fånges ansikte för att
framkalla en känsla av att man drunknar, i själva verket inte alls
är tortyr utan fullt användbart och okontroversiellt för
amerikansk militär. Långt, långt innan vi via läckta dokument
fått reda på att bland de inspärrade på Guantánamo fanns
senildementa åldringar, barn, antiextremistiska författare som
lämpats över till amerikanska myndigheter av pakistanska som ville
bli av med besvärliga regimkritiker. Vissa av de inspärrade tycks
förvisso faktiskt vara farliga terrorister, men eftersom många av
deras vittesuppgifter kommit fram under tortyr kan man inte ställa
dem inför rätta ändå. Alltså får de fortsätta vara inspärrade
bortom lagen.
Det har spekulerats kring om huruvida
tortyr bidrog till att amerikansk militär till slut hittade Usama
bin Ladin, något vissa sett som ett bevis för att de eufemistiskt
benämnda ”speciella utfrågningstekniker” som har införts i
amerikansk säkerhetstjänst är bra och viktiga. Tortyr fungerar,
kort sagt, alltså är det bra. Nu säger visserligen andra källor
att de uppgifter som ledde till dödandet av bin Ladin tvärtom inte
kom fram med tortyr, men resonemanget är ändå intressant. Tortyr
anses bara vara riktigt dåligt så länge det inte fungerar. Trots
allt är det rimligen bara utpräglade sadister som tycker att
elchocker eller dränkningsövningar är njutbara att tillfoga andra
oavsett funktion. Detta filosofiska resonemang, ofta fört utifrån
en föreställning om en tickande bomb som kommer ödelägga hela
städer om du inte är beredd att tortera den flinande terroristen du
har handfängslad framför dig, sägs leda fram till att jo, ibland
är tortyr helt okej. Det är förstås svårt att invända. En
persons smärta mot miljoners, en uppenbarligen ond och skyldig
människa behandlad som omänniska mot miljontals oskyldiga slaktade
som djur.
Endast den extremt politiskt naive kan
dock tro att denna situation är ett rimligt mått på hur samhällets
regler bör utformas. Det absoluta förbudet mot tortyr, grundat i
att vi alla är människor och bör behandlas som sådana, att
lidande och grymhet är absolut ont, innebär inte per se att det
aldrig någonsin skulle kunna finnas sammanhang där man möjligen
skulle kunna ha överseende med att förbudet överträddes. Det är
dock något helt annat än att säga att jodå, det kan säkert vara
okej. Ibland. Om det fungerar. Där det senare är en öppen dörr
till ett samhälle grundat på grymhet och förnedring är det förra
en insikt om att det ofattbara ibland händer. Som den brittiske
debattören Kenan Malik har påpekat är dock hänvisningarna till
tortyrens eventuella bidrag till att bin Ladin hittades inte alls ett
exempel på detta ofattbara. Tvärtom, om nu tortyr användes i det
arbetet, skulle det vara ett tecken på att tanken på det acceptabla
med tortyr blivit så utbredd att det anses rättfärdigat inte bara
vid tickande bomber utan också i helt vanligt spaningsarbete.
Säkerhetstjänster bedriver sitt arbete rutinmässigt bortom lagen.
Så har det förstås varit länge, men nu kan vi inte blunda för
det.
Detta utrymme bortom lagen är vad som i
realiteten definierar kriget. Visst finns Genève-konventioner och
krigslagar som ska reglera också uppförande under krig, men de är
blott papper, långt från skeenden och verkliga soldater. USA,
världens räddning mot ondskans axelmakter, har också till sitt
eget laglösa land tagit emot fångar från Kina, Ryssland,
Tadjikistan, Jemen, Saudiarabien, Jordanien, Kuwait, Algeriet och
Tunisien, länder som kanske inte direkt hör till rättsstatens
främsta försvarare. Också Sverige har som bekant dragits in i
detta och via CIA utvisat människor till Egypten där de riskerade
och utsattes för tortyr. Man behöver inte tänka på
Molotov-Ribbentrop för att inse att idén om fiendens fiende är
krigets främsta princip. Känn vad som helst inför detta, bara inte
förvåning.
Lagen däremot är krigets motsats. Med
lagen löses konflikter fredligt, ordnat. Rättssäkerheten, som är
den liberala demokratins grund, hukar i krigets skugga, så också
under detta närmast metaforiska krig mot terrorismen som alltså
enligt den förre amerikanske försvarsministern kommer vara vunnet
först när människor inte längre känner rädsla.
Övervakningslagar som stiftats med terrorn som öppen anledning
används också för att mota långt mindre allvarlig kriminalitet.
Det europeiska datalagringsdirektivet, som genom bland annat lagring
av mobiltelefoners lokalisering kommer kunna hålla koll på var alla
telefoninnehavare rör sig, antas allmänt också komma att användas
i jakten på illegala flyktingar. Flyktingströmmar till EU blandas
också i många sammanhang ihop med kriminalitet, flyktingsmuggling
likställs med själva flykten. Sverige och handelsminister Eva
Björling sökte helt nyligen genom export av övervakningsutrustning
bidra till Libyens övervakning av flyktingströmmar mot Europa.
Hela frågan om migration har
säkerhetifierats, och därmed införlivats i ett synsätt om hot och
olika sätt att säkerställa säkerheten. När något handlar om
nationens säkerhet blir helt andra åtgärder och förhållningssätt
tänkbara, självklara. Att hela politikområdet flyttats på det
sättet innebär i sig att förhållningssättet gentemot invandrare
och invandring blir ett annat. För att kunna placera ickekriminella,
till och med barn, i gigantiska fängelseliknande läger krävs ett
särskilt perspektiv.
Kriget och hotet ger rätt förutsättningar. Det är viktigt att
påpeka att migrationen inte alltid varit en säkerhetsfråga. Det är
inte många decennier sedan frågan om invandring handlade om å ena
sidan ekonomi, med behovet av arbetskraft och å den andra
solidaritet, med vårt ansvar för världens skyddssökande. Detta
känns mycket långt borta i dag när motandet av flyktingar är en
del av försvaret, och de hot som flyktingar antas ställa oss inför
ständigt medger alltmer extraordinära åtgärder. På EU-nivå
handlar detta inte minst om en utlokalisering av myndighetsansvaret.
Transportörsansvaret som infördes i Schengenkonventionerna och
preciserades och skärptes i EU 2001 och i svensk lag 2004, kräver
exempelvis att flygbolag och färjeföretag ska göra en
förhandsgranskning av passagerare för att avgöra om personerna kan
komma att söka asyl (liksom en spontan prövning av om denna
asylsökan kan tänkas vara välgrundad). Det är en anledning till
att så stor del av flyktinginvandringen i dag sker via smuggling.
Så
dör varje dag tre människor som försöker ta sig in i Europa, inte
sällan kommer de från Nordafrika i små båtar. På den italienska
ön Lampedusa flyter det nästan varje morgon in lik till de stränder
som i ett resereportage i Dagens
Nyheter beskrevs som ”En
långgrund bukt med kritvit sand, där det djupa Medelhavet som omger
ön Lampedusa övergår i en ljus akvamarin ton som gnistrar och
blänker i solljuset.”
Detta har vi kommit att acceptera.
Afrikaners ilandflutna döda kroppar är ett pris vi är beredda att
betala. Också internt i EU väljer vi att agera efter rasistiska
ryggmärgsprinciper snarare än de nedskrivna lagarna när vi i
Sverige exempelvis väljer att utvisa romer trots att de är
EU-medborgare och alltså har laglig rätt att uppehålla sig här.
Migrationsminister Tobias Billström försvarade utvisningarna med
att romerna inte försörjde sig på ett ”rimligt sätt”. Sverige
är här förvisso bättre än Italien, där man river romska
bostäder och hotar med koncentrationsläger i stället, eller
Frankrike, där man utvisar romer som är födda i landet, men
grundtanken är densamma. De är inte som vi. De är inte rimliga. De
är ett hot.
(Kommentar: detta är den första essän i första delen av essäsamlingen Frihet och fruktan - tankar om liberalism, som kom ut på Natur och Kultur hösten 2011.)
måndag, oktober 21, 2013
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar