torsdag, september 30, 2010
Bilen och främlingshatet
Det krävs tre för att göra en trend. I dag undersöker vi kopplingarna mellan vurmen för bilen och hatet mot främlingar.
1) 1984 grundades Auto-partei (Bilpartiet) i Zürich som del i en motrörelse mot det gröna partiets ökande popularitet. Partiet fokuserade initialt mest på just bilism, en välkänd slogan var "Freie Fahrt für freie Bürger" (fri fart/vägar för fria medborgare), men har så småningom kommit att slå in allt mer på främlingsfientlighet.
Partiet, som i dag heter Frihetspartiet, vill stänga gränserna och har en hård retorik mot invandrare i allmänhet och muslimer i synnerhet. Partiledaren Jürg Scherrer har dessutom berättat i en intervju i schweizisk radio om sitt stöd till franske extremistledaren Jean-Marie Le Pen för dennes påstående att nazisternas gaskamrar blott är "en detalj i historien". Ett antal av partiföreträdarna har på senare tid, efter en partikollaps i FPS, gått över till schweiziska folkpartiet, ett annat högerpopulistiskt främlingsfientligt parti som bl a drev frågan om folkomröstning mot minareter.
2) I Sverige påstår sig Sverigedemokraterna vara det mest bilvänliga partiet och partiets underorganisation för bilintresserade, SD Motor, är en välkänd partiknutpunkt. (På motsatt sätt är miljöpartiet förmodligen det parti i Sverige som både är mest flykting- och invandringsvänligt och mest bilskeptiskt)
3) I dag framkom att de första besluten för den nya holländska regeringen, som stöder sig på högerpopulistiska Geert Wilders och hans PVV, blir att förbjuda burkor, dra ner på kulturstödet samt öka maxhastigheten på vägarna.
Jag vill inte med detta antyda att den som är för bilism nödvändigtvis måste vara fascist men något slags samband finns där. (Betänk att jag inte ens har tagit upp Hitler och autobahn, inte minst eftersom dessa ju påbörjades redan under Weimar-republiken)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
52 kommentarer:
Å, så underbart för Holland! Varför följer inte Sverige efter!
Svaret är väl egentligen givet. Men det är intressant när det blir så tydligt som när du lägger fram det såhär.
En annan viktig sak i sammanhanget man inte får glömma är att dessa bilister ofta ser mellan fingrarna när det gäller lagbrott begångna med bilen, men i andra fall så är humanism gällande lagbrytare bara dalt.
Bilen fyller samma funktion som ett vapen, den definierar vem som bestämmer, den skyddar familjen, den skapar ett tydligt vi och dom.
Vi som kör Citroen befrias från alla extremhöga anklagelser. Tror jag.
Jag tror att sambandet framför allt går via kverulansen. Kverulansen och känslan av att här ska minsann ingen komma och ifrågasätta min livsstil.
Ja bilen är ju också en frihetssymbol, och det är ju främst just s.k. liberaler som nu kräver burkaförbud, av säkerhetsskäl.
Kul. Nu väntar jag bara på din postning om sambandet mellan kamp för ökat djurskydd och fascism ...
Det här sätter fingret på en känsla jag haft väldigt länge. Tack för texten! Självklart vågar ingen gammelmedia rota mer i den här historien eftersom det alltid måste daltas så ofattbart med bilismen. I mitt kvarter brukar det åka förbi en snubbe på fyrhjuling. Jag tror stenhårt att han är en av de 29 i valkretsen som röstade på SD. SD-motor, liksom. Jösses!
Riktigt: det går bra att vara bilkramare utan att vara fascistoid. Så länge inga ordentliga satsningar på tåg görs (oh yes, jag är antiliberal och vill återreglera för miljöns och infrastrukturens skull) är många miljoner av oss helt beroende av bil. Och med tanke på att avgasrening har gjort att bilarna är oändligt mycket renare än förr (inte minst dieslar - över 50% av nybilsförsäljning i Frankrike och Tyskland är dieslar. I Sverige straffbeskattas de som alltså spyr ut minst) är det ett rejält understatement att det INTE daltas med oss bilister.
Men tankegången är intressant och jag vill för död och pina aldrig förknippas med högerextremism. Snarare renare miljö. Men eftersom jag, som så otroligt många andra, är beroende av bil oavsett politisk värdering tror ingen att jag kan vara en naturkramare. Det kan man.
Tack för tankeväckande inlägg.
För formens skull ska jag kanske förklara vad jag menar med "antiliberal". I min bok vill "nyliberala" avreglera ungefär allt som går att avreglera. Därav mitt ordval.
Bra observationer här. De här attityderna det talas om är otroligt vanliga i alla tidningars kommentarsfält, så fort några begränsningar eller nya regler om bilar kommer på tal. Folk verkar fortfarande helt låsta vid bilen som statussymbol och gud nåde den som vill skatteväxla mot bilskatt eller bensinskatt... och ofta är det samma meningar som kommer upp på typ Politiskt Inkorrekt eller andra illa dolda vattenhål för rasister och kvinnohatare - ilska över bensinpris, fartkameror och trafikpoliser dyker upp regelbundet. En osund mix, minst sagt.
Alltså, jag tycker själv att det är rätt kul att köra bil. Det är ibland vansinnigt mycket smidigare än kollektivtrafiken. Men en bil är fortfarande bara en låda på hjul och i dagens läge även en miljöbelastning, som borde få bära mer av sina riktiga kostnader. Inget frikort för att få bete sig som en idiot och ostört få kverulera till tusen, vid minsta lilla kritik.
Det får mig att tänka på den här jämförelsen:
http://magnihasa.blogspot.com/2010_08_01_archive.html
Varför vita arbetarmän utanför storstaden allt mer sympatiserar med Sverigedemokraterna är just att vänstern misslyckats vara ett alternativ för deras intressen.
Motorsport är stort i Sverige, framförallt för vita arbetarmän utanför storstaden, men media har lagt ett stort skynke över det. Sedan får de sin livstil, kultur och intressen konstant ifrågasatt av professionella tyckare.
Det är inte konstigt att Sverigedemokraterna får stöd när det är det enda partiet som populistiskt anser sig försvara de vita arbetarmännens livstil, kultur och intresse. Jag tror inte att det handlar så mycket om rasism eller fascism som lockar de flesta av dessa väljare och sympatisörer, det borde ju i så fall rimligtvis ha lett till ett ökat stöd till Folkpartiet som intensifierat sina flirtande med främlingsfientliga åsikter.
Det här handlar om vänsterns misslyckanden att representera arbetarnas intressen. Att utgöra ett seriöst strukturellt alternativ gentemot populistiska högerpartier. Att helt enkelt vara där folket är i vardagen. Se exempelvis Degerfors, där vänstern gjorde ett rekordval i år genom att lyssna på vad folk var intresserad av (fotboll, och ingen flyttning av gymnasieskola till Folkets Hus).
L.O.K.E, Så Monas stora misstag i valrörelsen var att hon inte låtsades vara speedwayintresserad? Eller skulle S stora kampanjfråga varit att få ett formel 1 lopp till Sverige. Problemet var alltså att valrörelsen handlade för lite om IDROTT och för mycket om socialförsäkringar, utbildnings och industripolitik något som manliga arbetare är totalt ointresserade av.
Bilen personifierar precis var som är fel med liberalismen. Som den politiska filosofen Will Kymlicka säger för att såga Nozick i "Contemporary political philosophy", så är liberala och libertarianska ideologier inte frihetsökande, utan frihetskoncentrerande (till de rikaste i en marknadsliberal stat, de starka i en våldsliberal stat o.s.v.). De flesta friheter som någon tar sig inkränkar på andra människor.
Så visst är bilen en statussymbol, på samma sätt som stängda gränser är en statussymbol. Med min bil har jag friheten att resa vart jag vill, med mina gränser har jag friheten att slippa invandrare.
En mycket intressant observation Isobel. Om jag spontant skulle gissa på eventuella orsakssamband så tror jag att ekonomisk status i samhället inte är oviktigt: att äga och köra bil är dyrt, och utöver det rent praktiska är det en statussymbol för många. Därifrån är inte steget så långt till att vara negativ mot 'invandrare' i betydelsen 'kriminell och kostsam för staten', dvs. att det ytterst snarare handlar om att vara negativ mot fattiga snarare än att vara rasist eller islamfientlig. Gissningsvis är många i samma grupp för sänkta skatter, hårdare straff och fler poliser av samma skäl.
@Isak Gerson
På vilket sätt skulle stängda gränser vara mer en statussymbol och mindre en politisk fråga? Enligt din argumentation skulle isåfall ett lås på ytterdörren vara en statussymbol för friheten att slippa människor snarare än en praktisk åtgärd.
Thomas E:
Nej, det var inte så jag menade. Monas fel var att hon inte pratade mer om socialförsäkringar, utbildnings och industripolitik.
Men vi inom vänstern bör vara medvetna om att det finns en arbetarkultur på landet som blir undanskymd och nedvärderad. Detta skulle vänstern kunna ta till sig, och ja varför inte regionalt stödja speedway?
@Esteban Skrev fel ord, vet inte varför. Frihetssymbol ska det vara. Det är dock en väsentlig skillnad mellan ditt hus och ett land. Så stor att de inte är jämförbara i min mening. Ett hus äger du (eller hyr), ett land är gemensamt förvaltat av dess medborgare.
Jag vill inte heller dra långa växlar på sammanträffanden, men det är ganska intressant att den svenska nativiteten avtar med storkarnas försvinnande från Skåne, medan invandrarnas nativitet ökar. Jag är verkligen nyfiken på hur det går till...
Å, så underbart för Holland! Varför följer inte Sverige efter!
---------------------------
Det beror på att det är bevisat att den lilla grupp som vill köra 130 kilometer i timmen låter andra betala för nöjet med sina liv.
Fungerar naturligtvis i ett fascistiskt Holland under Kung Gert men än så länge inte här.
Som vanligt så ska vi arbetargrabbar nedvärderas.
Att vilja åka fortare på motorväg är en sundare åsikt än utopiska ideer i stil med spårtaxi.
Mer motorsport i politiken!
Besök en folkracebana och ta del av en folkrörelse!
Betänk också att Jörg Haider dog i en bilolycka...
Den koppling Du gör kan tolkas åt det andra hållet. Betänk den ofattbara nytta den privata personbilen gör i samhället, i synnerhet i större urbana områden. Betänk vidare det komfort och den privata sfär som den egna personbilen skänker sin ägare och hur bilen trofast väntar på Dig där Du är för att föra Dig dit Du vill.
Relatera detta till hur politiskt skändliga och privat tölpaktiga privatbilens egoistiska fiender brukar vara.
Relatera vidare detta till att i vinterkläder åka hem med en överfull, kokande nattbuss med en på ståplats mellan två överförfriskade tölpar, den enda ser ut att vilja kräkas medan den andra ideligen nyser Dig i örat - detta mellan en bråkig hållplats långt från Ditt kvällsnöje till en snödriva långt från Ditt hem.
Med Din logik skall vi kanske säga att detta kanske ändå inte innebär att de politiska rörelser Du exemplifierar är samhällets verkliga välgörare och deras kritiker landskadliga illgärningsmän.
Det är inte för inte som det finns ett begrepp som heter vägilska (ROADRAEG!!!) och jag tror att det är något psykologiskt väldigt speciellt som händer då folk sitter där i sina plåtburar och far fram, ofta ensamma. Klart att man blir grinig och trångsynt av att bara umgås med sig själv och irritera sig på folk som man bara kan tuta och gestikulera åt.
Skulle en sån enkel sak som samåkning kunna lätta på de här problemen? Att man har någon att snacka med då man sitter fast i bilkön osv. Själv kan jag också bli irriterad av bilköer då jag åker med någon bilist, men då blir jag oftast irriterad på att de flesta andra åker en och en i sina bilar vilket ger upphov till köerna. En bil är ofta typ 470x175cm, vilket är ganska stort utrymme för att transportera en person.
Samtidigt får vi inte glömma att väldigt många av de som pendlar med bil faktiskt får en timme eller mer över till annat per dag mot vad de skulle haft om de transporterade sig på annat vis (förutom samåkning), vilket inte är att underskatta.
arthur:
Du argumenterar mest mot en dålig kollektivtrafik, och det kan jag hålla med om. Har vi inte betalat för mer, både genom skatter och avgifter (som mest är självuppfyllande, täcker utgifter för kontrollanter, spärrar, system osv)?
Sen tycker jag att du överdriver din glorifiering lite. Du kan inte alltid ha Bilen där Du är då Du inte sitter i Den. Men jag förstår verkligen att bilen är ett grymt bekvämlighetsverktyg i många sammanhang.
Och självklart så kan man med bilen välja att slippa umgås med många av idioterna man får dela kollektivtrafiken med, men det är det här som jag tror är själva kärnan. Genom att utsätta sig för dessa möten blir man en mer tolerant människa och ifall man dessutom vågar ge sig in i en diskussion med en främling kanske man upptäcker att denne inte är så farlig utan kanske tillochmed har en del att ge, åtminstone en insikt eller två.
Själv känner jag mig sällan så fri som då jag cyklar. Jag tar mig snabbt dit jag vill, glider fram i bilköerna eftersom jag tar liten plats, har bra uppsikt över trafiken eftersom jag ser över privatbilarna och kan stanna nästan var och närsomhelst om jag får syn på något eller någon.
Flytta(gärna med ett kollektivt flyttlass) till Rinkeby, Tensta, Rosengård, Bergsjön eller Ronna och bli kulturberikad. Det behöver du. Men det är sant som du säger, det är inte bra att ha bil, då kan man få den uppbränd om man bor i förorten. Ni i innerstan borde få smaka på lite bilbränder och upplopp också. Det måste vara rättvist. Vi vill ju inte ha allt detta nöje för oss själva :)
Jag kan inte låta bli att fråga, jag är fruktansvärt nyfiken på vad ditt svar kommer att bli;
hur är det invandringsvänligt att släppa in hur många invandrare som helst i Sverige, utan att ha någon som helst koll på deras identitet eller liknande? Hur är det invandringsvänligt att ta in så många som möjligt men sedan ge blanka fan i var de blir av sen?
Tycker du att det är okej att kvällspressen dagligen skriver "ännu ett knivdåd"? Tycker du det är okej att polisen inte kan åka in i en del områden här i Sverige, utan att bli attackerade eller liknande? Att någon kan dö, för att ambulansen inte åker in på vissa ställen för att det finns risk för sjukvårdspersonalens eget liv?
Tycker du att det är okej? Tror du att det är Kalle, Pelle och Nils som är orsakerna till att det blivit så här?
(Jag antar att det här kommentaren inte kommer att komma med i din äckligt politiskt korrekta blogg, men det kanske ger dig en tankeställare innan du far med osanningar i tidningen och skriver artiklar endast för att spä på oikofobin i Sverige. Tack för förstörandet av vårt fina land.)
Isobel, detta är första och sista gången jag besöker din blogg.
Ett råd på vägen dock.
Du borde verkligen borde läsa Empirisk Semantik av Arne Naess för att få någon grundläggande förståelse för argumentationsanalyser.
Normativa argument blir ganska dödfött i längden nämligen.
// Invandrare som röstade på SD
Till anonym 1:58. Tack för att Du sparar värdefullt gatuutrymme åt mig och min bil. Själv är jag helt enkelt för feg för att följa Ditt exempel. Cykla försiktigt.
Till anonym 1:40. Jag blir inte stressad eller arg över att sitta i bilkö. Nationalekonomiskt är de naturligtvis svåra att acceptera i en så pass liten stad som Stockholm och är uteslutande produkten av oansvarig politik. Resorna skänker mig emellertid en tyst rofylld stund för mig själv då jag kan tänka, planera och stressa av.
Här länkas en lite betraktelse från en av Fox kåsörer:
http://www.foxnews.com/opinion/2010/10/08/steven-crowder-new-york-public-transit-government/
Vad var det där för en clown-teori?
Faktum är att SD:s och liknade partiers största väljargrupp är unga män. Därför kommer man kunna koppla vad som helst som unga män är intresserade av till den påstådda främlingsfientligheten. Det betyder inte att det är relevant.
Hahaha! Betänk att jag bor i Schweiz, är invandrare i Schweiz. Jag förstår att folk reagerar mot så många invandrare. I vår lilla stad är 28 % invandrare. Numera har det kommit många illegala afrikaner hit, som lever på att deala med knark, och folk tycker det är obehagligt.
Minareterna kan ni glömma. Schweizarna gör allt för att göra valresultatet ogiltigt och de kommer att lyckas.
Problemet är att schweizarna gör som svenskarna - de vill inte diskutera invandringen med sitt folk. Det kommer att sluta illa - här också.
Endast en gång på tre år har min bil inte startat på morgonen när jag ska till jobbet. Tvungen att springa ner och ta bussen. Jag och ett par andra svenskar åkte från city, vid stadens invandrargetto blev det annorlunda. Trodde jag hade hamnat i Somalia när de tältförsedda klev in. Ljudnivån enorm av arabiska grötrim och blckarna mot oss evsnnar var inte vänliga kan jag säga. Tydligen inkräktade vi i "deras" buss. Vid det stora köpcenret klev stamfolket av medan vi tre svenskar åkte vidare till våra jobb. Tyst och lugnt var det i bussen igen.
Vad drog jag för lärdom av detta? Måste köpa mig en ÄNNU start-säkrare bil samt att jag röstade på SD.
Det är ointressant vad en person som bor i Stockholms innerstad med Sveriges mest utbyggda och kraftigt subventionerade kollektivtrafik anser om bilen och bilanvändare.
/Carl-Fredrik
Om du hört några uttalanden från muslimer is Sverige så framgår det tydligt tex, att man inte får lyssna till musik för "musik dansar man till" och dansa med motsatta könet får man inte enl koranen (tolkningsfråga), Utan man ska lyssna på koranen ist. På samma sätt fungerar Minareter utomlands, ett extremt bra sätt att sprida sin religion och stärka folks tro. att ha högtalare som dygnet runt skickar ut verser från koranen. Jag får tankar till Vietnam och deras propaganda som skickades ut i högtalare för att skapa misstro. I detta fall är det tvärtom, att skapa tro, och ge makt åt de religiösa ledarna. Som i sin tur har mer makt över sina troende, änn vad föräldrar/familjer/vänner har att få individen att se en annan sida/andra åsikter. Man blir hjärntvättad att tro en viss sak. På samma sätt har våra medier skapat bilder på sverige och lyft fram hur bra det går för sverige, att det inte gått utför. Samtidigt har vår statsskuld bara växt och växt. Jag hör folk tycka "så länge vi har råd så tycker jag vi kan ta hand om folk från andra länder", hur blev det plötsligt att svenska folket tappade begreppet om vad vårat samhälle kostar. Hur kan folk tycka vi har råd att gå imot resten av insdustri ländernas åtstramning på kostnader. Det annonseras om bussar som går skytteltrafik till Sverige, hemlösa i andra länder spenderar sina sista slantar och luras att åka till Sverige. Bara för att senare få PUT avslagen.
Våra politiker har öppet sagt att dom vill vara "ingångsporten till EU för fattiga", har Svenska folket gått med på det? Hade vi inte haft nån statsskuld så hade jag inte haft något problem att hjälpa avlasta innevånare av andra länder.
Vilken jävla smörja.
Här är tre ord att googla:
samband, orsak, kasualitet.
Och ja, jag tycker också att SD's framgångar är skrämmande.
Bilar och stridsvagnar är toppen!
Med hjälp av dem kan vi köra över Isobel, alkoholister, allehanda rasfrämlingar, judesvin, kommunister och bögar utan att behöva ta i dem fysiskt.
/Hitler i tiden
hahahaha! Det här var kul.
Jo men det ska väl vara knätofsar på sd-bilarna då.
Det är ju tydligt att det finns psykologiska profiler där olika politiska frågor kopplas ihop: miljö+tolerans mot homosexualitet+konsumsionskritik kommer ofta ihop, kronan+korset+svärdet, bilar+antiintelektualism+gnällhöger är andra kluster.
Ett tips - hitta några bloggar som kan visa hur tex koncervativa, neoliberala, expressenläsare tänker. Det är först om man förstår det som man kan övertyga dem...
/davosy
Hoppsan, Anton kom in i riksdagen:
http://www.dn.se/nyheter/politik/abele-far-riksdagsplats-1.1188862
Jag vill bara säja att hastighetsgränser o bältestvång är för mesar.
Åh, det här var lika kul som när miljöpartisten Karin Svensson Smith gick ut med att "Bilen är männens mest dödliga vapen. Den kvinnliga trafikdöden är en hittills osynlig del av mäns strukturella våld mot kvinnor".
Ytterliggare en sak att lägga på listan för den hemska bilen
* Orsaken till global uppvärmning.
* Misshandlar kvinnor.
* Skapar nazister.
Det som fattas nu för något riktigt vattentätt är att bilen är en symbol för kolonialismen. Vem skriver artikeln? Åsa Linderborg?
Tror folk fortfarande på man-made global uppvärmning? Ge mig konkreta bevis för att klimatforskarnas modeller stämmer, och att det är vår lilla fis av koldioxid som står bakom.
Jag tror du gör ett misstag som placerar nazister i högerskålen tillsammans med fascister. Hitler var socialist, närmare bestämt nationalsocialist.
Socialismen var ett barn av sin tid. Marx idéer osv. uppstod inte ur ett vacuum. På den tiden detta begav sig, då allt detta grundlades under senare halvan av 1800-talet, så befann sig världen i stark förändring på grund av disruptiv teknik. Den industriella revolutionen hade verkligen lagt i högsta växeln och stora brytningar uppstod i samhället i både stort och smått, allt ifrån människors vardag till geopolitiken på högsta globala nivå. Det allt mer industrialiserade samhället skaffade sig nya normer, nya begär osv., somliga förlorade stort och andra smörjde kråset. Idag befinner vi oss i en ny period av samhällsomdaning, den förra revolutionen blev klar efter krigen och samhället gick in i den postindustriella eran som nu idag allt mer ersätts av en ny revolution när asien tar över vår industrialism. Då som nu kännetecknas de politiska strömningarna mer av framtidsvisioner kontra konservatism istället för industrisamhällets höger och vänster (två bedrövliga begrepp).
Det är nog i detta sken du skall se på dagens nykonservativa (Ja, neokonservativa) strömningar. Bilen skulle nog kunna ses som idustrialismens främsta objekt. Alla våra etblerade partier, med undantag av Mp, har sin grund i den industriella myllan. I Sverige resulterade den förra revolutionen direkt i två politiska partier Arbetarpartiet socialdemokraterna och Sveriges socialdemokratiska parti (senare VPK och idag V), båda direkt härstammandes från bla. Marx idéer som inte sågs med blida ögon av de redan besuttna. Polarisering uppstod och överdrifter brukar slå över i något som liknar dess motsats. Utvecklingen hade paraleller runt om i europa. Efter 1:a kriget som var sprunget ur den tidens geopolitiska förändringar skapade av nya tekniska möjligheter, så gavs den revolutionens förste fanbärare skulden. Kom ihåg att vi även då hade ett världomspännande imperium som knakade i fogarna (även de härjade i Afganistan redan då, av samma anledning som dagens).
Efter Versailles så hade ett visst folk all anledning att ropa efter en stark ledare, de fick en.. En som hade anammat mycket av det nya men som samtidigt hade mer klassiska geopolitiska begär, lebensraum. Tidsandan vi lever i idag skapar liknande brytningar, jobb försvinner och vad det nya heter vet vi inte, lika lite som att bönder som slogs ut av mekanisering såg Volvo, Asea, LM Eriksson, Atlas Copco osv. komma där i framtiden. Vi har aldrig tidigare vetat vad som komma skall när distruptiv teknik stökar till vår omvärld. Somliga målar upp grandiosa framtidsvisioner, andra ser bara faror, drömmer om den tid som var och letar syndabockar. Så såg det ut under den förra revolutionen och det är fullt mänskligt att det gör så även denna gång, hoppas bara vi lärt något under resans gång, men tyvärr är ju politiken ett väsen utan minne.
-Magnus
Man blir, eh, både förvånad och rädd när man läser twitterdiskussionen mellan dig och Nymne/Åsa - bakåt och framåt från den här tweeten: http://tinyurl.com/2w59fj7, jag anger den eftersom flödesvyn på twitter ofta verkar ha en rejäl eftersläpning när den inte helt enkelt sväljer somliga tweets - och ser hur blind du tydligen är för att genetiska skillnader mellan människor, verkliga eller i praktiken påhittade, får tjäna som ursäkt och alibi för att stratifiera samhället, för allt brantare exkludering av somliga människor eller preferenser. "People are poor because they're lazy" sa den unge George W Bush när hans lärare visade filmen Vredens druvor - han tillade att det i alla fall var en kommunistrulle - och detta "lazy" (eller snygg, språkkunnig, 'socialt kompetent', villig att prata på som en ångvält i tv-soffan etc) kan naturligtvis beskrivas som en till 95% medfödd egenskap som skulle ha blomstrat alldeles oavsett vilka omständigheter personen levde under, om man vill det.
Så beskrivs det också av mängder av svenska liberaler och neo-cons: 'med naturen kan man inte gräla', somliga är födda med kompetens som gör dem rika och andra har tyvärr haft oturen att inte välja rätt föräldrar och därför kommit att höra till andrasorteringen, det är därför de aldrig breakat i New York, Paris eller som krönikörer med stor bildbyline. Glidningenb mellan "så här är det enligt naturens bud" och "så här *bör* det vara i samhället" är en av de klassiska tankefigurerna i gammal hederlig konservatism, men med genetikens stora framsteg har den fått en ny skjuts i vida kretsar.
@Juggler: "prata på som en ångvält i tv-soffan"
Så det skulle vara ett mått på ett bra och lyckat och meningsfullt liv? Själv skulle jag nog vilja påstå att de flesta hyggligt framgångsrika människor med ett vettigt liv tvärt om undviker rampljuset så långt det går.
Överhuvudtaget så är inte rikedom, kändisskap osv. något mått på några genetiska fördelar, snarare något som säger mer om personens omgivning och tidsandan i fråga. I en oligarki så klarar sig den hänsynslöst girige bra, i ett tyranneri gör den lydigt inställsamme som inte tar eget ansvar karriär, osv..
Vad gäller ledarskapet så är det ju också känt sedan länge att den som vill leda oftast är den minst lämpade att göra det eftersom drivkraften oftast handlar om personens egna begär. Handlar oftast om mycket lättköpta personer som gör vad som helst (inte "lazy") för att sas. få vara med i sandlådan och leka. Men det är inte pengar eller ära som får goda människor att regera. De goda vill inte kräva lön för detta som ett legohjon, inte heller i hemlighet skaffa sig vinning som en simpel tjuv. Inte heller äran lockar, enär de inte är äregiriga. De måste istället bli tvingade och det svåraste straff som kan drabba dem är att annars ledas av sämre folk om de inte själv tar ledarskapet. Det är av fruktan för detta som de goda ställer upp och tar det ovälkomna rampljuset.
Beträffande genetiken, eller bara olika kultur och uppfostran, så är det i mångfalden som styrkan finns eftersom det då alltid finns någon passande i en föränderlig värld, urvalet blir större. Ett väsens långsiktiga överlevnad har inget med storlek och styrka att göra, det som fäller avgörandet i det långa loppet är alltid förmågan till anpassning. Att driva utveckling och anpassa sig till det nya är en förutsättning för framgång, mångfald är nyckeln, inte inavel.
Fyra ingenjörer lär inte lyckas göra en framgångsrik bil. Men byt ut en av dem till en reklam-man så lär det gå bättre, fast de går fortfarande omkull. Byt så ut ännu en till en designer så förbättras chanserna, men de går fortfarande i putten såvida inte den tredje och byts ut till en ekonom. Utöver detta lär de behöva en massa folk som gör det okvalificerade drönar-görat (även om ingenjören troligtvis anser det ekonomiska pappersvändandet som ett drönarjobb). Olika egenskaper är bra, det är nödvändigt för att kunna ha en chans, än mer så sett globalt.
-Magnus
Bilism och roliga anspelningar på fascism i all ära, men just den här saken tycker jag är lite väl allvarlig för att skoja om. Vad SD lyckades med var att övertyga en stor grupp människor om att de hade signifikanta egenskaper som förenade dem. Det är naturligtvis så att det finns egenskaper: bilism, islamofobi, 46 kromosomer. Människan är väldigt benägen att hitta mönster i allt möjligt och vi älskar det. Det betyder inte att alla mönster vi hittar är signifikanta. Hade SD bemötts med korrekt attityd: Jag förstår att det finns problem, låt oss gå till botten med vilka problemen är. Så hade man lätt kunna hitta ett uppräkneligt antal fall som hade kunnat bemötas med konkreta åtgärder och därmed slå undan benen för SDs valrörelse. Det är inte en signifikant egenskap att vara islamofob. Jag är själv lite islamofobisk, och bilägare till och med, men skulle aldrig rösta på ett främlingsfientligt och konservativt parti. Jag inser nämligen att det måste finnas plats för oliktänkande och fusionen mellan olika kulturer kan bli otroligt inspirerande. Kort sagt; den monolitiska kultur som Åkesson pratar om är en ogreppbar och innehållslös benämning på ett önsketänkande om att vi alla har något viktigt och värdefullt tillsammans.
Du bidrar dessutom just nu med att rättfärdiga SDs partigruppering genom att belysa vilka signifikanta egenskaper som binder dem samman.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lies,_damned_lies,_and_statistics :-)
Hej Isobel, tack för din blogg..Ursäkta att jag byter ämne,men kunde inte hitta länk till din artikel om boken ZOG den lilla draken.Jonathan leman hänvisar till din twitter
http://jonathanleman.blogspot.com/
men kunde inte hitta länken till din artikel och kan inte fråga J.Leman pga Kommentarfunktionen är stängd på hans blogg.
Tack på förhand för svaret
Har den här bloggen gått i ide eller? Inte ett nytt inlägg på sex veckor trots att massor hänt.
Ett getingbo tydligen, det här med bilarna. Det var många kloka kommentarer och en hel del...vad skall vi säga...
Visst, jag som bor på landet och har 2½ mil till tätorten tycker att det är praktiskt med min stora amerikanska bil.
Men om det finns en möjlighet tar jag bussen, trots att jag får gå 2 km till hållplatsen, trots att det inte är så många turer.
Man kan göra så trots hög ålder.
Däremot kan inte en massa imbecilla unga och medelålders män klara av att röra sig annat än på ett gym. Det är samma typ av kloka individer som röstar på snorungarna hos SverigeDemokraterna, Folkpartiet och andra högerextrema partier.
Kan man inte ta till sig miljöfrågorna eller energifrågorna eller visa vanlig empati, så kör man bil i tid och otid. Bilen har blivit en slags penisförlängare när man inte har hjärna nog att tänka med.
Jag tror att det skenbara sambandet kan se ut ungefär så här:
Motorhobbyn är dyr. En av de saker som fördyrar den mest är olika specialskatter på bilar. Bensinskatt (ej öronmärkt för vägbyggen), fordonsskatt, trafikförsäkringsskatt osv. Samtidigt satsas väldigt lite av offentliga medel på exempelvis motorsport, jämfört med fotboll o dyl. Dessutom hittas det ständigt på krångliga regler kring att bygga om fordon, privatimportera bilar et c.
Då sticker det naturligtvis i ögonen på motorentusiaster när vissa invandrargrupper upplevs leva på det allmännas bekostnad (jag säger inte att de gör det, utan att de UPPLEVS göra det), ödslandet av offentliga medel på kultursatsningar, genustjafs på högskolor, politikers fallskärmar med mera.
Det har alltså inte med rasism eller främlingsfientlighet att göra, utan om motvilja att finansiera vad man ser som en "värstingseglats".
Själv är jag väldigt motorintresserad, och tycker mig ha betydligt mer gemensamt med hårt arbetande, BMW-putsande invandrarkillar än med innerstadsboende, trendängsliga etniska svenskar som jobbar med media :-)
Det som är bra med invandringen är att kvinnors framtid som din är utstakad. Åk till någon förort och kolla hur genusanpassat allt är där. Och det som sker i förorten kommer sprida sig. Fler och fler områden i storstadsområdena blir mer lika förorten. Åk dit. Du ser din egen framtid där.
Skicka en kommentar