”By the
late twentieth century, our time, a mythic time, we are all chimeras,
theorized and fabricated hybrids of machine and organism; in short,
we are cyborgs.”
Donna Haraway
Två och en halv tusendels
millimeter, eller mikrometer, tjocka är de, elektrodmönstren
tryckta på silkestyg som forskare vid universitetet i Pennsylvania
tog fram förra året. Det är ungefär en fyrtiondel av ett vanligt
pappersark. Det tunna silket läggs sedan direkt ovanpå hjärnan,
man sköljer alltihop med saltlösning och tyget disintegreras.
Elektroderna blir ett med hjärnan.
Brain-computer interfaces kallas det,
hjärna-maskin-gränssnitt, kopplingar direkt mellan nervceller och
maskiner. En av de äldsta och mest grovhuggna versionerna är EEG,
elektroder på utsidan av huvudet för att mäta hjärnaktivitet och
exempelvis diagnosticera epilepsi eller hjärnskador. I dag är det
också vanligt med kirurgisk BCI, där elektroder opereras in till
själva hjärnan där de kommunicerar direkt med nervcellerna. Det
har funnits problem med dessa metoder, både riskerna för
hjärnskador vid själva operationen och för att ärrvävnad ska
kapsla in elektroderna och både försämra deras effektivitet och
hjärnans egen, i den utsträckning man nu kan skilja dessa åt. För
det intressanta är ju att det efter hand inte blir någon skillnad.
Hjärnan gör ingen skillnad på varifrån impulserna kommer, och BCI
har haft goda effekter för hjärnfunktionen hos opererade patienter.
Med den nya silkesmetoden hoppas forskarna komma bort från riskerna
och i så småningom brett tillgänglig medicin kunna förbättra
hjärnans funktionssätt på samma sätt som pacemakers
och titanskruvar är
självklara hjälpmedel vid andra åkommor.
Medicinskt är det fantastiskt.
Filosofiskt är det svindlande. För vem är det som tänker om
hjärnan och datorn sitter ihop? Vem är det jag som hjärnan hör
ihop med, vem är individen, är det en människa eller maskin? Om nu
tekniken fungerar så sömlöst som forskarna hoppas är det inte
osannolikt att tänka sig en önskan om att använda den inte bara
vid hjärnskador utan också som generell mental förbättring, som
sätt att göra oss smartare. Då kommer vi alla sannerligen vara
cyborgs.
Detta är inte lätt att hantera i en
kultur som så självklart ser den mänskliga individen och det
självständigt tänkande, kännande jaget som sitt centrum. I varje
givet ögonblick betraktas vi i västvärlden som just individer,
avskilda från varandra, självständiga, fria. De sammanhang där vi
inte är fria, eller där vi inte är avskilda från varandra, ses
blott som anomalier i individualismens tidevarv. I kristen efterföljd
ser vi den inre glöden, viljan, agensen, i varje människa som
drivande i hans eller hennes liv. Idéerna
om jaget, individen och den fria viljan är basen för nästan allt
annat tänkande, däribland definitivt för hela liberalismen.
Men finns de? Finns det något entydigt
jag, någon särskild individ med egen vilja?
Inom vetenskapen är det som sagt rätt
enkelt. Där ser man att den mänskliga hjärnan bara är ett
signalfilter, allting vi tänker kommer ursprungligen utifrån. Det
finns ingenting inuti oss som skapar signaler, tankar, känslor ur
intet. Vi vet också att var och en av oss inne i kroppen bär
omkring på ungefär ett och ett halvt kilo bakterier, fristående
organismer som hjälper oss att fungera. Det gör inte vår kropp
till mindre av vår egen, ytterst få drar antispeciesismen så långt
att vi borde ge kroppsbakterierna egen beslutanderätt, men det säger
något om vår tendens att samarbeta med omvärlden. Inte ens inne i
kroppen är vi ensamma.
Samtidigt är mycket av det vi tror är
medvetna val i själva verket beslut som fattas av våra hjärnor
helt oberoende av medvetandet. Det gör oss inte i sig till mindre av
individer, men det väcker frågor om det vi kallar jaget. Det vi
kallar medvetande tycks inte på något särskilt meningsfull sätt
kunna sägas ”bestämma”. Studier där man observerat människors
hjärnor med värmekamera samtidigt som försökspersonerna fattar
olika beslut visar att medvetandet tvärtom är långt efter hjärnan.
Tidsglappet mellan när hjärnan fattar ett beslut och när vi tror
att vi fattar ett medvetet beslut är upp till 7 sekunder. Det är
väldigt lång tid i hjärnsammanhang. Medvetandet tycks mest till
för att rationalisera i efterhand, för att komma på argument för
varför vi gjorde på det ena eller andra sättet.
Väldigt få människor hävdar numera att
människan har en själ, mer än metaforiskt eller religiöst. Själen
är ett religiöst begrepp som man kan tro på på samma sätt som
man kan tro på Gud, men det är just tro snarare än vetenskap, med
trossatsens inneboende fördelar och begränsningar. Vi är våra
kroppar, det som finns finns och om man vill tro att det finns mer är
det självfallet inget att bråka om, men heller ingenting man kan
basera uppfattningar
utanför religionen på. Men
om själen inte finns, mer än som religion, vad är i så fall
jaget? Vad är jaget som inte är hjärnan? Descartes, som trodde på
själen, placerade som bekant jaget i tallkottkörteln, och såg
jaget som den plats där kropp och själ kommunicerade. Vad man ska
med jaget till utan själ är mer oklart. Ändå upplever många det
som obehagligt att tänka att vi inte är herrar över våra kroppar,
att det inte är ”vi” som bestämmer. Det obehaget blir rimligen
inte mindre när man inser att inte heller medvetandet bestämmer.
Det är dock ingen förlust att vi inte är
fångna i våra egna jag. Det mänskliga tänkandet präglas både av
vår kultur och av våra kommunikationssätt och en mycket stor del
av det vi betraktar som begåvning och framsteg handlar om vår
förmåga att i allt större grad placera tänkandet utanför oss
själva. Vi har i den meningen alltid varit cyborgs. Också bortom
BCI finns i dag i miljontals människors badrumsskåp SSRI-preparat,
som aktivt påverkar hjärnans funktionssätt. Det krävs förresten
inte ens mediciner. KBT-terapi fungerar likadant utan tabletter,
genom specifika övningar lär man hjärnan nya sätt att fungera,
man utnyttjar medvetet hjärnans extrema plasticitet och intensiva
samspel med omvärlden för att pränta in nya tankemönster
och beteenden.
Lika mycket är man en cyborg när man
använder penna och papper för att lösa ett matematiskt problem.
Vid studier där vissa enbart använder hjärnan för att räkna och
andra använder just papper och penna
har man sett att hjärnan
fungerar olika under de olika omständigheterna. De som använder
penna löser inte bara problemet snabbare för att de har outsourcat
del av tänkandet till handen, pennan, sifferspråket och papperet –
de tänker på ett annat sätt. Den som bara håller sig inom sin
egen skalle förlorar. Pennan blir en del av hjärnan.
Människans hjärna är aldrig ensam. Det
är det ständiga umgänget med omgivningen, den ständiga
anpassningen, utvecklingen, som gör människan till en speciell art.
De blomkålsliknande 1,5 kilo vi alla bär på skiljer sig nämligen
i allt väsentligt, fysiskt och neurologiskt, inte från hjärnorna
på de allra första människorna för sådär 100 000 till 200 000
år sedan. Evolutionen går inte snabbare än så. Vi är i grunden
likadana. Eller, vi hade varit det, om hjärnan hade varit avskild
från omvärlden. Om vi, på något meningsfullt sätt, faktiskt hade
varit enskilda separata individer. Tvärtom är det just för att vi
inte är det, för att vi framgångsrikt klarat av att outsourca så
ofantliga delar av vårt tänkande utanför den enskilda hjärnan som
vi har kommit så pass långt från savannen. Allt det vi kallar
mänsklig civilisation bygger på att vi låter våra hjärnor
sträcka sig utanför skallen.
Skriftspråket var ett av de första
kollektivt genomgripande sådana outsourcningsprojekten. Som många
har påpekat var Sokrates, som levde under den brytningstiden,
starkt negativ till skriften. Han menade, något vi självfallet bara
känner till eftersom Platon skrev ner det i Faidon,
inte bara att skrivkonsten skulle försämra människans minne,
eftersom man inte längre skulle behöva komma ihåg allting man
ville tala om eller tänka på, det skulle också ge ett mer sterilt
och därmed mindre värdefullt vetande. Till skillnad från ett
samtal mellan människor kunde inte skriften anpassa sig efter
människors själar, och allt skriftlig kunskapsöverföring blev
därför blott meningslös envägskommunikation.
Det är faktiskt lätt att förstå
Sokrates invändningar. Kollektivt kognitivt och civilisatoriskt
måste man ändå säga att skriftspråket har varit en succé.
Bokstäverna har utvidgat våra hjärnor med många miljoner
hyllmeter och effekterna på samhällena har inte varit mindre. Det
måste förstås både utifrån utvidgningen av hjärnan till papper
och från den fantastiska möjlighet till kommunikation mellan
människor som skriften ger, över tid och samtidigt. Det samlade
vetandet gavs möjlighet till demokratisering och spridning.
Det skifte vi är mitt inne i nu är lika
stort som införandet av det skrivna ordet och precis som Sokratets
var då är vissa oroade över de kognitiva effekterna. Den
amerikanske författaren Nicholas Carr har i åtskilliga böcker och
artiklar exempelvis anfört att människan i dag varken
är förmögen att läsa
längre texter eller till längre stunder av djup koncentration.
Detta menar Carr är internets fel. Kanske är vi på väg tillbaka i
en mer momentan tradition av tillfällig uppmärksamhet, liknande den
innan skriftens utbredning. I små banala detaljer är det uppenbart
att människor i allmänhet inte längre minns telefonnummer eftersom
de inte behöver göra det, eller att de flesta nog skulle medge att
de störs i ett längre mer kreativt arbete av såväl mejlplingande
som twitterflöde. Verktyget Mac Freedom är intressant i
sammanhanget, eftersom det skapar en artificiell internetlös miljö
för den som så önskar under en begränsad tid, liksom nätvanliga
begrepp som att ”tunnla” när man stänger av flödet och bara
arbetar hängivet med en sak åt gången. Vi ger oss själva
illusionen av att vara avskärmade individer eftersom det gör visst
sorts arbete enklare. Tänk om man kunde göra samma sak med behovet
av att hämta på dagis.
Kritik har dock riktats mot Carr. De
förändringar han påstår sig se finns helt enkelt inte. Inte det
att internet inte påverkar hjärnan, allting vi gör, allt vi
konfronteras med påverkar hjärnan, men nätet och interaktiviteten
tycks huvudsakligen göra oss gott. Stora studier visar exempelvis
att de kognitiva effekterna av datorspel
är entydigt goda, för allt från uppmärksamhetsgrad till visuell
perception. Det här gället intressant nog också extremt enkla
spel, som Tetris.
En studie från University of California i
Los Angeles 2009 visade till och med att det som ses som centralt i
den här uppfattade fördumningen, att googla, ger ökad
hjärnaktivitet i de delar av hjärnan som används för
uppmärksamhet och analysförmåga, om man jämför med att läsa en
bok. Google gör oss alltså smartare, inte dummare. Vi blir smartare
tillsammans. Den enskilda hjärnan är inte nödvändigtvis en
meningsfull enhet.
Om kopplingarna mellan hjärna om omvärld
skriver bland andra Andy Clark och David Chalmers i The
extended mind, det utvidgade
sinnet. De använder sig av exemplet med den minnesstörda person som
skriver ner saker i en anteckningsbok för att komma ihåg dem. En
person utan problem med minnet minns själv, internt i hjärnan, hur
man ska gå en viss väg, vad människor heter eller hur de hör
ihop. Personen utan minne minns med hjälp av sina nedskrivna
anteckningar. Minnet är alltså i det senare fallet externaliserat
till anteckningsboken. Finns det i det här fallet någon essentiell
skillnad mellan de olika typerna av minne? Anteckningsboksversionen
känns förstås klumpigare, de flesta av oss skulle föredra att
minnas ändå, men minnen förvrids ju i huvudet. Nedskrivna
anteckningar kan mycket väl vara mer korrekta än det vi upplever
oss minnas. Just denna skillnad i dynamik finns där mellan hjärna
och papper. Den skillnaden finns dock allt mindre mellan hjärna och
digitala hjälpmedel. Google-sökningar som är anpassade efter
historiskt beteende, automatiskt
personligt anpassade hemsidor, allt detta visar hur internet blir en
outsourcad hjärna som dessutom beter sig ungefär som hjärnan.
De neurologiska diskussionerna om vem det
är som bestämmer av medvetande och hjärna är en sak. Någonstans
i kroppen fattas det beslut, det finns en hand som håller i pennan,
en hjärna som kopplas till elektroder. Det fria valet, den politiska
utväxlingen ur idén om den enskilda individen, är filosofiskt ännu
svårare.
Om ett val ska kunna vara verkligt fritt
måste det vara opåverkat av yttre omständigheter. Ingenting är
någonsin opåverkat av yttre omständigheter. Det gäller inte bara
de konkreta omedelbara begränsningar i tid och rum som alla utgår
från, inte ens i det specifika valet mellan två alternativ framför
oss kan vi på något meningsfullt sätt betraktas som fria.
Kanske känner vi oss fria att välja
mellan att äta kanelbullen eller moroten där de ligger intill
varandra framför oss, men det valet står aldrig fritt från våra
tidigare erfarenheter av att äta bullar (eller morötter), från
doften i rummet där vi väljer, från vår genetiska
kroppskonstitution, från om vi kom i håg att äta lunch tidigare i
dag med efterföljande effekter på blodsockret, från hur känslig
vår kropp är för svängningar i blodsockret. Detta är något som
vikthetsare sällan tar med i beräkningen när de fnyser om eller
rent av till någon tjockis säger
att det väl bara är att
äta mindre. För även i detta konkreta enkla fall är det omöjligt
att hävda någon reellt fri vilja, om man med fri vilja menar att
man faktiskt bestämmer fritt.
Allting vi är påverkas av faktorer vi
inte har valt själva, våra gener, våra uppväxtförhållanden.
Även om vi tänker oss att vi så småningom när vi blir vuxna
börjar välja fritt går de valen inte att bortkoppla från vad vi
är. Och vad vi är har vi ju inte valt själva. Ingen är någonsin
sin egen orsak, causa sui.
Är det någon som tror att det är ett fritt val att barn till
högutbildade väljer att lägga tid och pengar på högre utbildning
i så oändligt mycket högre utsträckning än barn till
analfabeter? Är det någon som tror att det är en slump att så
stor andel av fängelseinterner (hälften på svenska fängelser)
hade ADHD-liknande problem som barn? I det senare exemplet
accentueras den medfödda dimensionen då det numera står helt klart
att ADHD/ADD har en genetisk komponent.
Man ska dock inte överdriva den genetiska
dimensionen, biologiskt har vi i allmänhet just anlag för specifika
uttryck, dessa anlag kräver vissa miljöfaktorer för att uttryckas.
Det gäller sjukdomar såväl som karaktärsdrag (även om det också
finns sådana drag som är mer uttalat biologiskt determinerade). Men
vi väljer inte barndomens miljöpåverkan heller. Också bortom det
genetiska arvet är vi utlämnade åt sådant som våra föräldrars
beteende, dynamiken i syskonskaran eller förskolegruppen, den
fysiska närmiljön. Våra hjärnor påverkas hela livet av
omvärlden, men den tidiga påverkan skapar mönster som kan vara
ytterligt svåra eller rent av omöjliga att bryta senare.
Detta behöver inte innebära fullständig
determinism. Även om vi inte väljer själva, i någon meningsfull
fri mening, finns det alltid olika möjliga vägar. Vi utsätts för
nya influenser hela tiden, dessa influenser kan i sin tur vara
resultat av vad vi kan kalla mutationer, slumpmässiga utfall.
Mutationsmöjligheten innebär att det alltid finns ett litet mått
av frihet, även om det inte är den medvetna frihet vi vanligen
talar om i politiska sammanhang.
Det innebär inte heller att det inte
finns mer eller mindre ofria val. Att reell frihet inte finns behöver
eller bör inte leda till den politiska slutsatsen att absolut
ofrihet är att föredra.
Både individen och det fria valet är
illusioner som tjänar oss väl som människor. Som David Hume
skriver i Om det mänskliga
förståndet är det stor
skillnad mellan det vi tror på intellektuellt och det vi lever efter
i vardagen. Det vi filosofiskt inser är sant försvinner som rök
vid kontakt med verkligheten och den mest övertygade skeptiker blir
lika vanestyrd som vem som helst. Det är alltså inte nödvändigtvis
bara dåligt (det vore om inte annat mycket opraktiskt att aldrig
lita på induktion, som Hume menar att man egentligen inte kan). Den
vardagliga vanan, där vi tänker oss att vi är individer, tänker
oss att vi faktiskt väljer mellan olika alternativ, är nog så
viktig. Inte minst gäller det inom etiken.
Frånvaron av verklig möjlig valfrihet
skulle kunna användas som argument för att ingen är ansvarig för
sina handlingar och att man därför inte kan tala om rätt och fel.
Vi gör det vi måste göra. En sådan nihilism är ingen särskilt
god grund för ett samhälle. Det har ju visst betydelse hur vi beter
oss. Även om vi är predisponerade att göra det ena eller andra
skulle de övergripande effekterna för samhället bli sämre om vi
utgick ifrån att allting redan var bestämt och det inte fanns något
individuellt ansvar.
Det finns rätt och fel även om det inte
finns onda och goda människor. Samhällen blir bättre om vi
tillsammans upprätthåller vissa normer för mänskligt beteende.
Även om det fria valet inte egentligen finns, vilket får
konsekvenser för hur man kan tänka på både rättigheter och
skyldigheter, är det därför bättre att låtsas som om vi kan
välja det rätta och bör välja bort det orätta.
Denna essä ingår i essäsamlingen "Frihet och fruktan - tankar om liberalism" som kom ut på Natur och kultur hösten 2011.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar